طب سوزنی در درمان مشکلات کمر و گردن

فهرست مطالب

در بسیاری از موارد تصور می‌شود طب سوزنی یک گزینه درمانی غیر سنتی برای درمان درد کمر و درد گردن است (یعنی بخش سنتی، طب غربی نیست). اگرچه طب سوزنی اولین گزینه برای درمان مشکلات کمر و گردن نیست؛ اما تعداد بسیاری از بیماران و همچنین پزشکان و سایر متخصصین بهداشتی، طب سوزنی را شروع کرده‌اند و از آن به عنوان ابزاری برای کاهش گردن درد و کمر درد استفاده می‌کنند.

متخصصین ما  از طب سوزنی برای کاهش درد، ناشی از مشکلات متعدد ستون فقرات، کمر و گردن استفاده می‌کنند.
متخصصین طب فیزیکی و حرکات اصلاحی معتقد هستند که اولین قدم برای طرح‌ریزی یک برنامه درمانی بدون جراحی، به کار بردن روش‌های مختلف جهت کاهش درد بیمار می‌باشد. طب سوزنی یکی از مهم‌ترین، امن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های کاهش درد می‌باشد که با چند جلسه درمانی کوتاه باعث کاهش چشمگیر درد بیمار شده و نهایتاً به بیمار و متخصص طب فیزیکی کمک می‌کند تا سایر روش‌های درمانی مانند ورزش و حرکات اصلاحی را با بازده بیشتری دنبال کنند.

طب سوزنی چیست؟


طب سوزنی، شکلی از طب چینی است که می‌توان گفت سابقه‌ای حداقل 2500 ساله دارد. فرض کلی طب سوزنی آن است که بدن دارای الگوهای جریان انرژی است. نیروی انرژی حیاتی بدن با نام «چی» (qi) شناخته می‌شود؛ تصور می‌شود جریان مناسب «چی» برای حفظ سلامتی بدن لازم و ضروری است.

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟


کمر درد و گردن درد با وجود اینکه بسیار رواج دارند، اما بیماری‌های پیچیده و چندجانبه‌ای هستند. یک جنبه بزرگ آن جزء وضعی است که توسط حرکت کردن، نشستن و دراز کشیدن ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یک جزء ساختاری نیز دارد که در هنگام آسیب دیدن ستون فقرات و ساختمان عضلانی در نظر گرفته می‌شود. این بیماری حتی یک جزء عاطفی نیز دارد؛ استرس مزمن می‌تواند باعث گردن درد شود و درد مزمن می‌تواند باعث استرش و حتی افسردگی شود.

طب سوزنی عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد و با تحریک مکان‌های آناتومیک خاص (که معمولاً با نام نقاط طب سوزنی شناخته می‌شوند)، فرایند طبیعی خود درمانی بدن را ارتقاء می‌دهد. رایج‌ترین روش تحریک نقاط طب سوزنی، استفاده از سوزن‌های ظریف و استریل و قرار دادن آنها در داخل پوست است. ممکن است استفاده از فشار، گرما و یا تحریک الکتریکی اثرات درمان را افزایش دهد. تکنیک‌های دیگری که برای تحریک نقاط طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: ماساژ دستی، استفاده از فتیله داغ یا گرما درمانی، حجامت و استفاده از داروهای گیاهی موضعی و پمادها.

معمولاً چه بیماری‌هایی با طب سوزنی قابل‌درمان هستند؟


مطالعات بالینی مورد کنترل، نشان می‌دهد که طب سوزنی برای بیماری‌ها، علائم و یا عارضه‌های زیر یک روش درمانی مؤثر به حساب می‌آید:

  •  درد پایین کمر
  •  درد گردن
  •  التهاب مفاصل شانه
  •  آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی
  •  سیاتیک

اگرچه بیماری‌ها و یا عارضه‌های زیر محدود شده‌اند، اما شواهد احتمالی برای حمایت استفاده درمانی از طب سوزنی وجود دارد:

  •  آرتروز کمر
  •  فتق دیسک کمر
  •  فتق گردن
  •  گرفتگی و خشکی گردن
  •  آرتریت گردن
  •  تنگی یا انقباض کانال نخاعی

متخصصین ما چگونه کمر درد یا گردن درد را تشخیص خواهند داد؟


به احتمال زیاد متخصصان ما برای تشخیص درد، از تست‌های ارتوپدی و عصب‌شناختی ازجمله اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن، اولتراسوند و یا الکترومیوگرافی (EMG) استفاده می‌کنند. این تست‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا به راحتی بتواند علل دیگر را رد کند.

در طول انجام روش طب سوزنی چه اتفاقی می‌افتد؟


ابتدا متخصص طب سوزنی، سؤالاتی در مورد سوابق بیماری‌هایتان از شما می‌پرسد. سپس شکل، رنگ و پوشش زبان شما را بررسی می‌کند؛ نبض شما را می‌گیرد و احتمالاً بسته به نیازهای فردی بیمار برخی معاینات فیزیکی دیگری نیز انجام می‌دهد. متخصص طب سوزنی با استفاده از ابزارهای منحصر به فردی که دارد، یک برنامه درمانی مناسب برای شما پیشنهاد می‌کند تا بیماری خاص شما را برطرف کند. برای شروع روند درمان، شما با حفظ آرامش روی تخت درمان دراز می‌کشید. در همین حال، پزشک سوزن‌هایی مخصوص به بدن شما وارد می‌کند تا نقاط دقیق طب سوزنی واقع در مناطق مختلف بدن شما را تحریک کند. اکثر افراد در هنگام قرارگیری سوزن‌های ظریف، هیچ درد و ناراحتی احساس نمی‌کنند یا اگر احساس می‌کنند این درد و ناراحتی بسیار ناچیز است. معمولاً سوزن‌ها بین 5 تا 30 دقیقه در بدن بیمار باقی خواهند ماند. افرادی که طب سوزنی را تجربه کرده‌اند می‌گویند که در حین و بعد از درمان بسیار راحت و ریلکس بوده‌اند.

من به چند جلسه درمان نیاز خواهم داشت؟


تعداد جلسات درمانی موردنیاز برای رفع بیماری، از یک شخص به شخصی دیگر متفاوت است. برخی افراد در نخستین جلسه، تسکین و بهبودی قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. ممکن است برای بیماری‌های پیچیده و مزمن، یک تا دو جلسه درمان در هفته توصیه شود که این روند تا چندین ماه ادامه دارد. معمولاً بیماری‌های حاد، تعداد جلسات درمانی کمتری (در کل حدود 8 تا 10 جلسه) نیاز دارند. در طول جلسه معاینه اولیه، برنامه درمانی خاصی برای شما طراحی می‌شود که در آن تعداد جلسات موردنیاز نیز ذکر می‌شود.

روش‌های درمانی دیگری که در کنار طب سوزنی انجام می‌شوند


 طب سوزنی از روش‌های درمانی دیگر نیز استفاده می‌کنند تا درد کمر و گردن را کاهش دهند، مشکلات ستون فقرات را درمان کنند و در کل روند بهبودی را ارتقاء بخشند. گزینه‌های درمانی دیگر شامل موارد زیر است:

  •  عمل‌های بسته کمر و گردن
  •  درمان دستی یا کایروپراکتیک
  •  ماساژ درمانی
  •  الکترو درمانی به روش‌های TENS و مگنت درمانی
  •  شاک‌ویو درمانی
  •  اولتراسوند
  •  آب درمانی
  •  تمرینات فیزیکی

با توجه به نوع درد، علل زمینه‌ای درد، سبک زندگی، نیازها و اهداف شما؛ بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های درمانی برای شما انتخاب خواهد شد.

هزینه درمان را در نظر بگیرید


طب سوزنی در مقایسه با گزینه‌های درمانی جراحی و غیر جراحی دیگر، روشی نسبتاً ارزان است. با این حال هزینه دقیق آن به فاکتورهایی ازجمله محل درمان، تعداد جلسات درمانی و … بستگی دارد. لازم به ذکر است که برخی شرکت‌های بیمه این روش درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ بنابراین لازم است قبل از شروع درمان از شرکت بیمه خود در این مورد سؤال کنید.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ