درمان درد عصب سیاتیک با درمان دستی و تزریق اپیدورال چگونه است؟

فهرست مطالب

درمان درد عصب سیاتیک

باید بدانید که سیاتیک یک بیماری نیست!

سیاتیک یک بیماری نیست، بلکه به زبان ساده نشانه آن است که طولانی‌ترین عصب در بدن یعنی عصب سیاتیک، تحت‌فشار قرار گرفته است. hاین عصب از پشت لگن تا انتهای پای شما امتداد دارد. علائم سیاتیک غالباً با کمی سوزش و گاه‌به‌گاه کمی بی‌حسی شروع می‌شود، اما تحت‌فشار قرار گرفتن زیاد عصب سیاتیک می‌تواند باعث بروز دردی ثابت و ناتوان‌کننده شود به‌نحوی‌که ایستادن و یا حتی راه رفتن برای بیمار دشوار می‌شود. درمان‌های ساده مانند گرما/سرما درمانی و یا درمان دستی ستون فقرات توسط متخصص فیزیوتراپی یا طب کایروپراکتیک می‌تواند درد را حتی در جلسه اول درمان به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. پس قبل از اینکه برای درمان درد سیاتیک خود به روش‌های تهاجمی فکر کنید، جهت دریافت کمک‌های تخصصی با پزشک خود مشورت نمایید.

علت درد عصب سیاتیک

علل زمینه‌ساز بروز علائم سیاتیک متعدد است، ازجمله موارد زیر:

  • دیسک کمر یا فتق دیسک: این حالت زمانی رخ می‌دهد که محتویات نرم و ژل‌مانند درون دیسک‌های بین مهره‌ای در اثر پاره شدن یا ترک برداشتن لایه ضخیم بیرونی دیسک، به سمت بیرون رانده می‌شود، درنتیجه بافت عصبی مجاور دیسک دچار تحریک شده و تحت‌فشار قرارمی گیرد.
  • بیماری تحلیل دیسک‌های بین مهره‌ای: در اثر فرسایش و خشک شدن دیسک با افزایش سن، انعطاف‌پذیری آن کاهش می‌یابد.
  • سندرم پیریفورمیس (Piriformis Syndrome): ممکن است عصب سیاتیک توسط عضله پهن پیریفورمیس که در ناحیه باسن واقع شده است، تحت‌فشار قرار بگیرد.
  • اختلال در عملکرد مفصل ساکرولیک: ضرب‌دیدگی پا، مچ پا، زانو، یا ران یا عدم تعادل عضلانی ناشی از انجام ورزش‌های خاص یا فعالیت‌های بدنی که باعث چرخش لگن می‌شود، ممکن است مفصل ساکرولیاک و عصب سیاتیک که در نزدیک آن واقع شده است را تحت تأثیر قرار دهند.
  • علل دیگر عبارت‌اند از: تنگی کانال نخاع کمری، سرخوردگی مهره‌های کمری، بارداری، کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلانی، ایجاد بافت‌های اسکار و عفونت.

چگونه تزریق اپیدورال استروئید به رفع درد سیاتیک کمک می‌کند؟

برای بیمارانی که دچار درد پا یا درد پایین کمر هستند، اگر داروهای ضدالتهابی، فیزیوتراپی، ورزش و سایر روش‌های محافظه‌کارانه برای آنها مؤثر نباشد، می‌توان برای کاهش درد پا و کمر، تزریق داروهای استروئیدی به‌طور مستقیم در نزدیکی ریشه‌های عصبی را در نظر گرفت.

    • تزریق اپیدورال یک روش جراحی با حداقل تهاجم است که به‌منظور کاهش التهاب دیسک‌ها انجام می‌شود. این تزریق باعث کاهش تحریک بافت عصبی می‌شود و در پی آن درد، بی‌حسی و ضعف ناشی از التهاب عصب‌ها کاهش می‌یابد.
    • داروهای استروئیدی همراه با یک ماده بی‌حسی و محلول سالین به‌منظور کاهش پروتئین‌های التهابی در ناحیه آسیب‌دیده، به‌طور مستقیم به فضای اپیدورال تزریق می‌شوند (منطقه‌ای بین سطح داخلی و خارجی ستون فقرات که دورا نام دارد).
    • بااین‌حال برای رفع درد سیاتیک، شواهدی وجود دارد که نشان‌دهنده محدود بودن مزایای تزریق کورتیکواستروئیدها به روش اپیدورال است. در خصوص ارزش واقعی این روش درمانی سؤالات زیادی مطرح شده است. در مطالعات، در مقایسه با استفاده از دارونما، تزریق اپیدورال چندان نتیجه قابل‌توجهی را در درازمدت نشان نداده است.
    • تزریق اپیدورال استروئید در تسکین دردهای منتشر که از کمر به سمت پاها گسترش می‌یابد، نتایج محدودی دارد و اثر آن کوتاه‌مدت است.
    • نتایج تزریق کورتیکواستروئیدها تنها 6 هفته طول می‌کشد و ممکن است برای بیماران مبتلا به علائم سیاتیک نسبت به هزینه آن چندان سودی نداشته باشد.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ