کایروپراکتیک: کاهش درد ستون فقرات و بهبود عملکرد مفصل با درمان دستی

فهرست مطالب

کایروپرکتیک یا درمان دستی یک روش درمانی بدون دارو و غیرتهاجمی است که برای سیستم عضلانی اسکلتی به کار برده می‌شود و با عملکرد نورولوژیکی مرتبط است. درمان دستی اساساً یک روش درمانی غیرتهاجمی و بدون دارو است که برای مدیریت بیماریهای عضلانی اسکلتی – از کودکان گرفته تا بزرگسالان و سالمندان و زنان باردار و ورزشکاران المپیک – مؤثر و بی‌خطر است. شدت بیماری‌های عضلانی اسکلتی متفاوت است و از رگ به رگ شدن‌های جزئی و کشیدگی‌های عضلانی تا کمر درد و گردن درد تا فتق دیسک و تنگی کانال نخاع را در برمی‌گیرد. همان طور که توضیح داده شد، بیماری‌های عضلانی اسکلتی ممکن است خفیف یا شدید، موضعی یا گسترده باشند و بیماری‌های عضلانی اسکلتی در اندازه‌ها و اشکال مختلف وجود دارند و درمان‌های دستی به درمان آنها کمک می‌کند.

 چه بیماریهایی را می‌توان با درمان‌های دستی درمان نمود؟


چه بیماریهایی را می توان با درمان های دستی درمان نمود

پزشکان، درمان‌های دستی را برای بیماران مختلف در همه سنین به کار می‌گیرند. کایروپرکتیکورها به دلیل داشتن تخصص در درمان بیماران مبتلا به کمر درد، گردن درد و سر درد معروف هستند و در انجام درمان‌ها و تنظیمات دستی تبحر دارند. آنها همچنین بیماران مبتلا به آسیب‌دیدگی‌ها و اختلالات مختلف در سیستم عضلانی اسکلتی شامل عضلات، رباط‌ها و مفاصل که بر سیستم عصبی آنها تأثیر گذاشته را تحت درمان قرار می‌دهند. این بیماریها و اختلالات دردناک غالباً سستم عصبی را در بر گرفته یا بر آن اثر می‌گذارند و باعث بروز درد و اختلال در ناحیه آسیب دیده می‌شود. مزایای درمان دستی به مسائل مرتبط با سلامت عمومی نیز مرتبط می‌شود زیرا ساختار بدن ما بر عملکرد کلی ما تأثیر دارد. پزشکان کایروپرکتیک همچنین به بیماران در مورد رژیم غذایی، تغذیه، تمرینات ورزشی، عادات سالم و اصلاحات سبک زندگی و امور حرفه‌ای و شغلی مشاوره می‌دهند.

 درمان دستی


درمان دستی

درمان‌های دستی معمولاً شامل طیف وسیعی از روش‌های مختلف می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • دستکاری ستون فقرات که گاهی اوقات به آن تنظیم نیز گفته می‌شود – با استفاده از دست و وارد کردن فشار کنترل شده بر مفاصل ستون فقرات
  • حرکت دادن – حرکت دادن ملاسم مفصل به منظور افزایش دامنه حرکتی آن
  • تمرینات ورزشی
  • استفاده از گرما درمانی یا سرما درمانی
  • کشش
  • روش‌های بافت نرم مانند ماساژ
  • اصلاح فعالیت‌ها – پیشنهاد ایجاد تغییرات برای انجام فعالیت‌های روزمره به منظور کاهش ناراحتی‌ها و شروع فرایند بهبودی
  • توصیه‌های مرتبط با سبک زندگی – مانند تغذیه سالم و انجام فعالیت‌های فیزیکی
  • درمان‌های فیزیولوژیکی مانند استفاده از اولتراسوند، لیزر و تحریک الکتریکی عصبی
  • استفاده از ارتوزها – کفی‌های طبی برای پاها و بهبودی وضعیت و تراز بدنی
  • استفاده از میز کایروپرکتیک – استفاده از تخت مخصوصی که برای کمک به حرکت دادن مفاصل به صورت کنترل شده طراحی شده است.
  • درمان مفاصل دیگر مانند پاها، مچ پاها، شانه‌ها، مچ دست‌ها و آرنج‌ها

کایروپرکتیکور در مورد این مسائل به عنوان بخشی از فرایند تصمیم‌گیری با شما تبادل نظر می‌کند.

 چگونه یک پزشک برای درمان‌های دستی انتخاب کنم؟


شما می‌توانید با کمک و سؤال کردن از دوستان، اعضای خانواده، همکاران یا پزشکان دیگر یک پزشک کایروپرکتیکور انتخاب کنید.

 آیا درمان‌های دستی یک روش مطمئن و بی‌خطر است؟


آیا درمان های دستی یک روش مطمئن و بی خطر است

درمان‌های دستی یکی از مطمئن‌ترین روشهای درمانی غیرتهاجمی و بدون نیاز به دارو است که برای درمان بیماری‌های عصبی اسکلتی است. با این که سابقه بی‌خطر بودن درمان‌های دستی عالی است اما هیچ روش درمانی بدون عوارضی وجود ندارد. درمان‌های دستی نیز با ریسک‌هایی همراه است که البته بسیار ناچیز و جزئی است. بسیاری از بیماران بلافاصله پس از انجام درمان‌های دستی احساس تسکین می‌کنند اما برخی ممکن است دچار درد و گرفتگی ملایم شوند که مانند درد و گرفتگی‌هایی است که پس از انجام تمرین‌های ورزشی تجربه می‌کنند. ناراحتی و دردهای جزئی پس از درمان‌های دستی معمولاً تا 24 ساعت پس از درمان به تدریج برطرف می‌شوند.

گردن درد و برخی انواع سر دردها را می‌تواند با کمک درمان‌های دستی دقیق در ناحیه گردن درمان نمود.

دستکاری گردن که غالباً به آن تنظیم گردن گفته می‌شود برای بهبود حرکات گردن و بازیابی دامنه حرکتیان و کاهش اسپاسم عضلانی به کار برده می‌شود و به کاهش فشار و تنش وارده بر گردن کمک می‌کند. دستکاری گردن زمانی که توسط یک متخصص مانند پزشک کایروپرکتیکور انجام شود کاملاً بی‌خطر و مطمئن است.

علائم خود را با متخصص کایروپراکتیک در میان بگذارید


اگر شما برای درمان دردهای بالای گردن یا سر درد به کایروپرکتیور مراجعه می‌کنید به علائم خود توجه ویژه داشته باشید. این کار به پزشک در ارائه مؤثرترین و مطمئن‌ترین روش درمانی کمک می‌کند و حتی ممکن است شما را به یک پزشک دیگر ارجاع دهد.

زمانی که در مورد خطرات احتمالی هر فرایند پزشکی صحبت می‌شود باید این ریسک‌ها را با ریسک‌های روش‌های درمانی دیگر مقایسه کنید. در همین راستا، ریسک عوارض ناشی از به کارگیری درمان‌های دستی برای بیماری‌هایی نظیر گردن درد و سر درد کمتر از روش‌های درمانی دیگر حتی روش‌های کاملاً محافظه‌کارانه است. به عنوان مثال، ریسک استفاده از برخی روش‌های درمانی مورد استفاده برای رفع دردهای عضلانی اسکلتی – مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک یا داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی تجویزی و مسکن‌های تجویزی – به مراتب بیشتر از استفاده از درمان‌های دستی است. افرادی که داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مصرف می‌کنند سه برابر بیش از افرادی که از این داروها استفاده نمی‌کنند در معرض مشکلات گوارشی نظیر هموراژ (خونریزی) و سوراخ شدن معده قرار دارند. احتمال بروز این عوارض جانبی در افراد بالای 60 سال تا پنج برابر نیز افزایش می‌یابد.
به علاوه، میزان تجویز داروهای قوی‌تر مانند اکسی کودون و هیدرو کودون در 12 سال اخیر سه برابر شده است. سوءمصرف مسکن‌های تجویزی نیز یکی از شایع‌ترین سوءمصرف‌های دارویی است و یکی ا اصلی‌ترین دلایل مرگ تصادفی است. اوردوز مسکن‌های مخدر نیز باعث مرگ 15000 نفر در سال شده است که بیش از تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف کوکائین و هروئین است.

پزشکان کایروپرکتیکور برای ارائه خدمات درمانی مطمئن و مؤثر به بیماران مبتلا به طیف وسیعی از عوارض، آموزش‌های تخصصی دیده‌اند. آموزش‌های حرفه‌ای، آنها را برای موجهه با بیمارانی که عوامل خطرآفرین (ریسک فاکتورهای) خاص دارند و ارائه مراقبت‌های مقتضی و در صورت لزوم ارجاع آنها به متخصص‌های دیگر آماده کرده است

 آیا درمان‌های دستی نیاز به مراجعه به پزشک دارند؟


معمولاً برای دیدن پزشک کایروکرتیکور نیازی به ارجاع از طرف پزشک نیست ولی برنامه درمانی و بیمه شما ممکن است نیازهای خاصی به نامه ارجاع داشته باشد. ممکن است لازم باشد که شما با واحد منابع انسانی شرکت یا بیمه خود تماس بگیرید تا متوجه شوید که آیا به نامه ارجاع نیاز دارید یا نه. بیشتر بیمه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که با مطب یک کایروپرکتیکور تماس گرفته و یک نوبت رزرو کنید.

 آیا استفاده از درمان‌های دستی برای کودکان نیز مناسب است؟


بله، کودکان نیز می‌توانند از مزایای درمان‌های دستی بهره ببرند. کوکان از نظر فیزیکی بسیار فعال هستند و زمین خوردن‌ها و ضربات متعدد ناشی از فعالیت‌ها و بازیهای روزمره را تجربه می‌کنند. آسیب‌دیدگی‌هایی از این دست علائم مختلفی نظیر کمر درد، گردن درد، گرفتگی و خشک‌شدگی، درد یا ناراحتی را به دنبال دارند. درمان‌های دستی همیشه برای بیماران به صورت منحصر به فرد طراحی می‌شود. این یک روش درمانی کاملاً تخصصی است و در مورد کودکان نیز بسیار با ملاحظه انجام می‌شود.

 آیا کایروپرکتیکورها اجازه استفاده از امکانات بیمارستان و تجهیزات عمل‌های سرپایی را دارند؟


کایروپرکتیکورها اجازه درمان بیماران در بیمارستان و استفاده از امکانات کلینیکی سرپایی نظیر آزمایشگاه، عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس و… را برای بیمارانی که در بیمارستان بستری نمی‌شوند دارند.

 کایروپرکتیکورها چه آموزش‌هایی را دیده‌اند؟


پزشکان کایروپرکتیکور به عنوان پزشکان عمومی با تأکید بر تشخیص و درمان بیمارهای مرتبط با سیستم عضلانی اسکلتی (عضلات، رباط‌ها و مفاصل ستون فقرات و اندام‌ها) و عصب‌های مرتبط با آنها آموزش دیده‌اند.

الزامات آموزشی برای پزشکان کایروپرکتیکور از جدی‌ترین موارد حرفه‌ای پزشکی است. متقاضیان حضور در دانشکده کایروپرکتیک و درمان‌های دستی باید چهار سال در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند و دروسی نظیر بیولوژی، شیمی آلی و غیر آلی، فیزیک، روانشناسی و آزمایشگاه‌های مرتبط را بگذرانند. پس از پذیرفته شدن در یک کالج معتبر درمان‌های دستی، این الزامات دشوارتر نیز می‌شود بو به عنوان یک استاندارد باید چهار تا پنچ سال آموزش حرفه‌ای آکادمیک را بگذرانند. پزشکان کایروپرکتیکور در ارتوپدی، نورولوژی، آناتومی انسانی، تشخیص‌های بالینی شامل فرایندهای آزمایشگاهی، آزمایش‌های تصویری، ورزش درمانی، تغذیه، توان‌بخشی و … نیز آموزش می‌بینند. از آنجا که درمان‌های دستی شامل روشهای تخصصی تنظیم و دستکاری می‌شوند، زمان زیادی نیز برای تمرین روش‌های درمان دستی و دستکاری صرف می‌شود. به طور کلی، رشته درمان‌های دستی شامل حداقل 4200 ساعت حضور در کلاس، آزمایشگاه و تمرینات بالینی می‌شود.

 درمان‌های دستی چگونه انجام می‌شود؟


تنظیمات کایروپرکتیک یا دستکاری یک روش دستی است که کایروپرکتیکور در آن از مهارت‌ها و توانایی‌هایی که در طول سالیان متمادی به دست آورده ست استفاده می‌کند. پزشک کایروپرکتیکور معمولاً از دستان – یا ابزار – برای دستکاری مفاصل بدن به خصوص ستون فقرات به منظور بازیابی یا بهبود عملکرد مفاصل استفاده می‌کند.

این کار غالباً به رفع التهاب و قرمزی مفاصل دردناک کمک می‌کند. دستکاری و درمان‌های دستی یک روش درمانی کاملاً کنترل شده است که به ندرت باعث بروز ناراحتی می‌شود. کایروپرکتیکور روش‌های خاصی را برای تأمین نیازهای بیمار به کار می‌گیرد. بیماران غالباً بلافاصله پس از درمان، تغییرات مثبتی در علائم خود احساس می‌کنند.

آیا درمان‌های دستی یک روش مستمر و ادامه‌دار است؟


 ماهیت استفاده از دست در درمان‌های دستی آن چیزی است که بیماران به خاطر آن به این پزشکان مراجعه می‌کنند. برای تحت درمان‌های دستی قرار گرفتن، بیمار باید به مطب پزشک کایروپرکتیکور مراجعه کند. در مقابل، یک دوره درمانی شامل برنامه از پیش تعیین شده است که در خانه نیز باید اجرا شود (به عنوان مثال، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک یک مرتبه در روز به مدت دو هفته). پزشک کایروپرکتیکور می‌تواند بیمارهای مزمن و حاد را تحت درمان قرار دهد بنابراین گاهی اوقات به چندین جلسه درمانی نیاز است. پزشک کایروپرکتیکور روش درمان و طول مدت آن را برای شما توضیح می‌دهد.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ