کاربرد و مزایای استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی

فهرست مطالب

طب سوزنی یک نوع طب سنتی چینی است که برای قرن‌ها انجام شده است. این طب بر اساس این تئوری واقع است که انرژی، که چی نامیده می‌شود، از طریق راه‌هایی به نام مریدیان در طول و اطراف بدن شما جریان دارد. متخصصین طب سوزنی بر این باورند که بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی چاکراه‌های شما را مسدود یا نامتعادل کند. طب سوزنی راهی برای رفع انسداد و یا تاثیر بر چی و کمک به بازگشت تعادل آن است. طب سوزنی با قرار دادن سوزن‌های بسیار نازکی در پوست شما در نقاط خاصی از بدن انجام می‌شود. این کار برای تأثیر گذاری بر جریان انرژی انجام می ‌شود. گاهی اوقات حرارت، فشار و یا جریان الکتریکی خفیفی همراه با سوزن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر از مشکلاتی نظیر درد مزمن گردن، کمر، پا، دست و شانه و حتی میگرن رنج می‌برید و استفاده از داروهای مسکن برای شما موثر نبوده است به یک متخصص طب سوزنی مراجعه نمایید. امروزه بر خلاف آنچه که در گذشته بود متخصصین طب فیزیکی نیز با داشتن تخصص در زمینه‌ی طب سوزنی قادر به درمان انواع مشکلات اسکلتی و عضلاتی با استفاده از طب سوزنی می‌باشند. متخصصین ما در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی در کنار استفاده از شیوه‌های درمانی نظیر ماساژ و درمان دستی، از طب سوزنی نیز به عنوان درمانی مکمل برای رفع مشکلات نامبرده در بالا استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ 02188801800 تماس حاصل فرمایید.

عملکرد درمان


عملکرد درمان طب سوزنی

انتظارات علمی تعیین شده متعددی برای اثرات طب سوزنی و در درجه اول برای اثر آن بر درد، وجود دارد. اعتقاد بر این است که نقاط طب سوزنی، سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را تحریک می‌کنند تا مواد شیمیایی را به داخل عضلات، نخاع و مغز آزاد کنند. این مواد شیمیایی یا حالت درد را تغییر می‌دهند یا سایر مواد شیمیایی مانند هورمون‌ها را آزاد می‌کنند که بر سیستم‌های خود تنظیم کننده بدن تأثیر می‌گذارد. تغییرات بیوشیمیایی ممکن است توانایی‌های طبیعی بدن را بهبود بخشد و سلامت جسمی و روحی را تقویت کند. چینی‌ها از طب سوزنی برای بازگرداندن، افزایش و حفظ سلامتی استفاده می‌کرده‌اند. در ابتدا سوزن‌های سنگی و سپس سوزن‌های برنز، طلا و نقره مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه متخصصین طب سوزنی از سوزن‌های استریل، یک بار مصرف و از جنس استیل ضد زنگ استفاده می‌کنند. سه مکانیزم اصلی برای اثرات طب سوزنی وجود دارد:

فعالسازی سیستم ضد درد (مسکن)

تحقیقات نشان داده است که در طی درمان طب سوزنی چندین نوع ماده شبه افیونی (ضد درد) ممکن است در سیستم عصبی مرکزی آزاد شوند، درنتیجه باعث کاهش درد می‌شوند.

تغییر در شیمی مغز، احساس و عملکردهای غیر ارادی بدن

طب سوزنی ممکن است با تغییر دادن انتقال دهنده‌ها و هورمون‌های نورونی، موجب تغییر شیمی مغز نیز شود. طب سوزنی همچنین برای تأثیر روی بخش‌هایی از سیستم عصبی مرکزی مربوط به احساس و عملکردهای غیر ارادی بدن مانند واکنش‌های ایمنی و فرآیندهای که در آن فشار خون، جریان خون و دمای بدن تنظیم می‌شوند، اثبات شده است.

تغییر در جریان خون

طب سوزنی و طب شرقی، گردش خون به ناحیه آسیب دیده را تغییر می‌دهد و منجر به از بین بردن درد ناشی از مواد شیمیایی و بازگرداندن عملکرد طبیعی به محل درمان می‌شود.

روش


روش انجام طب سوزنی

مراحل انجام طب سوزنی به این صورت است که:

  •  پزشک به شما برگه‌ای می‌دهد و سؤالاتی درباره دردتان و چگونگی عملکردتان خواهد پرسید. او همچنین درباره سلامت کلی شما سوال خواهد کرد.
  •  سپس پزشکتان بر روی بدن شما به دنبال مکان‌هایی (که نقاط نامیده می‌شود) می‌گردد تا به چی دسترسی پیدا کند که مسدود شده یا به درستی جریان ندارد. هر یک از نقاط مربوط به مشکلات یا عملکردهای خاص بدن است.
  •  پزشک شما با استفاده از عضلات یا استخوان‌های خاص، به دنبال پیدا کردن نقاط نشانه‌ای خواهد بود به طور مثال یافت نقاطی که بتواند سوزن‌ها را قرار دهد.
  •  پس از آنکه پزشک نقاط مورد نظر را پیدا کرد، به سرعت سوزن‌های بسیار نازکی را به داخل پوست شما وارد می‌کند. احتمالا چندین سوزن قرار خواهد داد. بسته به تصمیم پزشک در مورد درمان لازم برای بازگرداندن جریان چی، بعضی از سوزن‌ها ممکن است در عمق بیشتری نسبت به بقیه باشند.

طب سوزنی چگونه است؟


طب سوزنی چگونه است؟

هنگامی که سوزن وارد می‌شود، ممکن است فشار کمی احساس کنید. اکثر افراد می‌گویند درد ندارد. ناحیه تحت درمان ممکن است سوزن سوزن شود، یا احساس بی‌حسی، خارش، یا درد کمی داشته باشد. پزشکان بر این باورند که این حالت نشانه آن است که به جریان انرژی یا چی دسترسی پیدا شده است. پس از قرار دادن سوزن، پزشک ممکن است سوزن را اندکی به عقب و جلو حرکت دهد. یا ممکن است از جریان گرما یا الکتریسیته همراه سوزن استفاده کند.

طب سوزنی برای بیماری‌های اسکلتی عضلانی


افراد از طب سوزنی برای از بین بردن درد و درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از این درمان به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی بهره ببرید. مطالعات نتایج امیدوار کننده‌ای برای استفاده از طب سوزنی برای درمان تهوع و استفراغ مربوط به بارداری، شیمی درمانی و درد پس از عمل جراحی نشان داده‌اند. طب سوزنی همچنین ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

  • سردرد
  • دردهای قاعدگی
  •  آرنج تنیس بازان
  • فیبرومیالژیا، یا درد انتشاری و حساسیت عضله و بافت نرم
  •  درد میوفاسیال، ناشی از اسپاسم عضلات.
  •  درد پایین کمر، برای افراد مبتلا به درد پایین کمر، طب سوزنی ممکن است به کاهش درد و افزایش فعالیت کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزی درد و ناتوانی مربوط به مشکلات کمر را بیش از سایر درمان‌های معمول کاهش می‌دهد.
  •  سندرم تونل کارپال، یا فشار روی عصب مچ دست که باعث سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، ضعف یا درد انگشتان و دست می‌شود.
  •  اسپاسم عضلات پا
  •  گردن درد
  • سیاتیک
  •  دیسک کمر

ایمنی


به طور کلی، طب سوزنی هنگامی که توسط پزشک انجام می‌شود، ایمن است. در موارد بسیار نادر، ممکن است مشکلاتی پس از طب سوزنی رخ دهد. ممکن است دچار عفونت شوید، به ویژه اگر سوزن استریل نباشد. اما پزشک بعد از یک بار استفاده از سوزن آن را دور می‌اندازد.

آماده سازی


روزی که قرار است برای درمان طب سوزنی به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید بهتر است:

  •  برای دسترسی آسان به نقاط طب سوزنی، لباس‌های گشاد و راحت بپوشید.
  •  قبل یا بعد از مراجعه خود، وعده‌های غذایی سنگین مصرف نکنید.
  •  تا 6 ساعت پس از مراجعه، از فشار بیش از حد، مواد مخدر یا الکل اجتناب کنید.
  •  از وضعیت استرس‌زا اجتناب کنید. زمانی را برای استراحت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی استراحت کرده‌اید.
  •  بین مراجعات خود، هر تغییری که ممکن است تجربه کرده باشید را یادداشت کنید.

دفعات درمان


اگر چه بعضی از افراد حتی به یک درمان پاسخ می‌دهند، اغلب تعداد درمان بیشتری لازم است. تکرار درمان و تعداد دفعات درمان‌های مورد نیاز به وضعیت بیمار بستگی دارد. به طور کلی، هر چه بیمار به مدت بیشتری دچار شرایط مورد نظر بوده باشد، دوره درمان بیشتری نیاز خواهد بود تا نتایج قابل توجه و پایداری حاصل شود. طب سوزنی می‌تواند به طور مکرر و پنج بار در هفته و یا به صورت گاه به گاه و یک بار در ماه برنامه ریزی شود.

سوالات رایج


آیا در زمان بارداری می‌توان طب سوزنی انجام داد؟

بله، اما به پزشک خود اطلاع بدهید. طب سوزنی حتی ممکن است مفید باشد زیرا می‌تواند بسیاری از اختلالات حاملگی را درمان کند. به عنوان مثال می‌توان از آن برای چرخاندن جنین یا تحریک زایمان استفاده کرد.

یک جلسه طب سوزنی چقدر طول می‌کشد؟

پس از مراجعه اوليه شما، که شامل مصاحبه گسترده و تشخیص است، درمان طب سوزنی به طور معمول يک ساعت يا کمتر خواهد بود.

اثرات سودبخش چه مدت دوام دارد؟

اثرات طب سوزنی ظریف، اما عمیق هستند. بسته به بسیاری از عوامل، ممکن است اثرات مثبت را فوری احساس کنید یا بعدا متوجه تغییرات در عملکرد یا وضعیت خود شوید. برای مشکلات ساده مسبب درد، اثرات بعد از هر درمان طول عمر بیشتری دارند و در نهایت درد از بین می‌رود. به شما در مورد چگونگی به حداکثر رساندن مزایا، مخصوصا در 48 ساعت اول پس از درمان خود، توصیه‌هایی خواهد شد.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ