لیزر درمانی دیسک کمر و سایر مشکلات ستون فقرات

فهرست مطالب

قبل از اختراع روش‌های مختلف تصویربرداری، اطلاعات زیادی در مورد بهبودی فتق دیسک کمر موجود نبود. آزمایشات تصویربرداری، چیزی که تا مدت‌ها مورد ظن بود را تصدیق کردند، می‌توان به کمک لیزردرمانی، اندازه‌ی دیسک کمر را کاهش داده و حتی آن را از بین برد و بدین ترتیب فشار واردشده بر روی ریشه‌های عصبی را برداشت.

لیزر‌درمانی روشی جایگزین برای افرادی است که قصد استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و یا داروهای نیازمند نسخه را ندارند. با این‌ همه، هر کسی که تا به ‌حال درد شدیدی را تجربه کرده باشد، می‌داند که تا چه حد آزاردهنده خواهد بود. در صورتی‌که بدن شما نسبت به داروهای مسکن نیازمند نسخه پاسخ‌های نامناسبی ایجاد می‌کند، می‌توانید لیزردرمانی را در نظر بگیرید. این روش درمانی غیرتهاجمی و بدون درد، در کلینیک تخصصی کمر ارائه می‌شود.  به‌ منظور گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی انجام عمل و یا گرفتن وقت از متخصصین طب فیزیکی ما، می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

 

آناتومی دیسک


فتق دردناک دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌ی فیبروز پوشاننده‌ی آن، به هسته‌ی دیسک اجازه‌ی پیشروی در خود را داده (بیرون‌زدگی دیسک) و باعث فشار آمدن به ریشه‌های عصبی مجاور می‌گردد. فتق دیسک کمر معمولاً در افرادی با سنین بین 30 تا 40 سال و یا 1 تا 2 سال زمانی که هنوز هسته‌ی دیسک‌ها مایع بوده و پوشش دیسک ضعیف است رخ می‌دهد. در این جمعیت نسبتاً جوان، درمان نامناسب می‌تواند منجر به سال‌ها رنجش در اثر این عارضه گردد.

در دیسک‌های بالغ شده، رگ‌های خونی تنها به لایه‌های خارجی پوشش دیسک خون‌رسانی می‌کنند. غلظت پایین اکسیژن در هسته‌ی دیسک منجر به تنفس بی‌هوازی در این ناحیه شده و با تولید اسید‌لاکتیک، فضای این محیط اسیدی می‌شود. این کمبود در نقل و انتقالات متابولیسمی، باعث محدودیت در چگالی و فعالیت متابولیک سلول‌های هسته‌ی دیسک می‌شود. مدت‌زمان مورد نیاز برای جایگزینی کل مقادیر کلاژن در غضروف‌های مفصلی برابر 100 سال بوده و تخمین زده می‌شود که این زمان در دیسک‌های ستون فقرات بیشتر باشد. در نتیجه، دیسک‌های بین مهره‌ای توانایی محدودی برای بهبودی از آسیب‌های متابولیک یا مکانیکی مانند فتق دیسک دارند.

لیزردرمانی یک روش درمانی است که در طی آن از انرژی اشعه‌ی متمرکز لیزر برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده می‌شود. این روش در سطح سلولی با تحریک روند بهبودی طبیعی بدن عمل می‌کند. این تکنولوژی بسیار پیشرفته برای درمان عارضه‌های مزمن و حاد که درمان آن‌ها با روش‌های سنتی ممکن نیست، کارآمد است. از جمله‌ای عارضه‌ها می‌توان موارد روبه‌رو را اسم برد: آرتروز، کمردرد، فتق دیسک کمر، سردرد، درد لگن و زانو، درد گردن، اختلالات اعصاب محیطی، آسیب‌های عصبی، سیاتیک، زونا، تنگی کانال نخاعی و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی.

مزایای لیزردرمانی دیسک کمر


  • از بین بردن التهاب
  • کاهش درد
  • تقویت مقاومت کششی تمامی بافت‌های زنده
  • کاهش سرعت شکل‌گیری بافت اسکار و کوچک کردن بافت‌های متورم و بزرگ‌شده (عارضه‌ای که در دیسک کمر وجود دارد)
  • افزایش سرعت رشد مویرگ‌های جدید در یک‌سوم خارجی دیسک (این امر موجب تقویت دیسک و سلامتی آن می‌شود)
  • ترمیم بافت‌های پاره شده در یک‌سوم خارجی دیسک
  • کاهش میزان واقعی فتق دیسک
  • التیام ریشه‌های عصبی ملتهب و دردناک
  • تقویت دیسک و حفظ سلامتی آن

نحوه‌ی انجام لیزردرمانی


لیزردرمانی با استفاده از یک دستگاه لیزر نیمه‌هادی با قدرت 1000 میلی‌وات با فرکانس 830 نانومتر با محدوده تابش یک‌و‌نیم سانتی‌متر مربع انجام می‌شود. لیزر هر بار به مدت 30 ثانیه با منطقه‌ی مورد نظر تماس داده ‌شده و در هر بار در حدود نوزده و نیم ژول بر سانتی‌متر مربع انرژی را در بافت‌ها تخلیه می‌کند. معمولاً برای هر بیمار، 4 تا 6 منطقه از بدن مورد درمان قرار می‌گیرند. کل زمان مورد نیاز برای یک جلسه‌ی درمانی، 2 تا 3 دقیقه خواهد بود. ما هر منطقه‌ی درمانی را 3 بار تحت لیزردرمانی قرار می‌دهیم. جلسه‌های درمانی به‌ صورت هفتگی بوده و تا 4 هفته ادامه می‌یابند.

انواع مختلف لیزردرمانی


لیزردرمانی عمیق بافت

لیزر پرقدرت به عمق بافت‌های بدن نفوذ کرده و روندترمیم طبیعی بدن را تحریک می‌کند. لیزردرمانی عمیق بافت که یک روش غیرتهاجمی جایگزین برای عمل جراحی است، می‌تواند برای درمان فتق دیسک‌های بین مهره‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. این روش همچنین برای درمان دردهای پس از عمل جراحی و دردهای مزمن و حاد، روشی بسیار کارآمد می‌باشد.

برنامه‌ی درمانی شامل دو جلسه‌ی 5 دقیقه‌ای دو بار در هفته و به مدت 25 هفته می‌باشد.

متخصصین ما در به‌کارگیری سیستم قفل‌شونده لیزر با موج چندگانه (MLS) با سرعت بالایی عمل کرده‌اند. این روش برای مدیریت درد، کاهش التهاب و بهبود کیفیت زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاسخ بیمار نسبت به این روش به حد قابل ‌ملاحظه‌ای سریع بوده که این کار باعث کوتاه بودن مدت‌زمان بهبودی و تسریع روند ترمیم شده و مدت‌زمان کلی درمان را کاهش می‌دهد.

برنامه‌ی درمانی شامل دو جلسه‌ی 5 دقیقه‌ای در هفته به مدت 25 هفته می‌باشد.

آزادسازی دیسک یک روش درمانی پیشرفته و بدون جراحی انجام‌شده بر روی کمر می‌باشد. این تکنیک توانایی نرم کردن دوباره‌ی دیسک‌ها را داشته و می‌تواند درد ناشی از مشکلات مربوط به دیسک کمر را کاهش دهد. عمل آزادسازی دیسک کمر همچنین گردش خون را افزایش داده و روند بهبودی طبیعی بدن را تسریع می‌کند. بسیاری از بیماران پس از انجام این عمل نیازی به درمان بیشتر نخواهند داشت.

برنامه‌ی درمانی شامل دو جلسه‌ی 10 دقیقه‌ای در هفته به مدت 25 هفته می‌باشد.

آیا روند درمان بی‌خطر است؟

پس از تائید این روش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، بیش از یک میلیون نفر تحت درمان با آن قرار گرفته‌اند که تا به ‌حال هیچ گزارشی مبتنی بر وجود عوارض جانبی وجود نداشته است. لیزردرمانی در هر حوزه‌ی علمی مربوط به پزشکی و حتی در دانشکده‌های پزشکی درجه اول نیز یافت می‌شود. از این روش به‌ وفور برای درمان بازیکنان ورزشی معروف در رشته‌های بسکتبال، فوتبال و بیس‌بال استفاده می‌شود.

آیا انجام درمان دردناک است؟


خیر، در واقع این روش کاملاً بدون درد و آرامش‌بخش است. بسیاری از بیماران چند دقیقه پس از قرار گرفتن تحت درمان، از شر درد خود خلاص می‌شوند.

آیا باید درمان را به‌طور نامحدود ادامه دهم؟


خیر، هدف ما تشخیص علت اصلی مشکل شما و رفع آن است – به‌ خصوص اگر مشکل بیومکانیکی باشد. ما از لیزردرمانی برای تسریع روند بهبود و رفع مشکل استفاده می‌کنیم. لیزردرمانی با بهبود بافت‌های ملتهب و آسیب‌دیده، باعث تسکین درد می‌شود. نتایج حاصل از این عمل برای بیشتر عارضه‌های درمان شده توسط آن، در صورت دائمی نبودن، بلندمدت خواهند بود. در برخی از موارد خاص، عارضه‌هایی وجود دارند که حفظ نتایج حاصل از درمان آن‌ها، نیاز به جلسات درمانی مرتب خواهد داشت. از آنجایی‌که لیزردرمانی هیچ عوارض جانبی ندارد، می‌توان آن را در طول زندگی فرد مورد استفاده قرار داد.

تسکین درد در یک چشم به هم زدن


متخصصین ما برای گرفتن نتایج بهتر و سریع‌تر و تسکین درد، روش‌های درمانی بدون جراحی دیگری را نیز ارائه می‌دهند. روش‌های درمانی ارائه‌شده توسط ما برای فتق دیسک کمر و گردن عبارت‌اند از:

  • عمل بسته
  • شاک ویوتراپی
  • تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS)
  • مگنت‌تراپی
  • طب سوزنی
  • ماساژدرمانی
  • اولتراسوند

محدودیت‌های لیزردرمانی


همانند بسیاری از روش‌های درمانی، لیزردرمانی سرد نیز محدودیت‌هایی دارد. برای مثال در صورت وجود عارضه‌هایی چون عدم توازن عضلات و یا فشار شدید بر روی اعصاب، لیزردرمانی سرد کارایی خاصی ندارد. یکی دیگر از معایب این روش، هزینه‌بر بودن آن و عدم توانایی انجام آن در خانه می‌باشد. بهترین روش مورد استفاده برای درمان فتق دیسک، شامل ترکیبی از چند تکنیک خواهد بود. توجه کنید که برای درمان مناسب، باید به علت اصلی مشکل رسیدگی شود، نه ‌تنها علائم عارضه.

بیمه و هزینه‌ها


لیزردرمانی دارای تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بوده و در حال حاضر تحت پوشش بیمه‌های درمانی می‌باشد. با این‌ حال، شرایط بازپرداخت بیمه محدودیت‌هایی را خواهد داشت. بنابراین ما با هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه‌ی درمانی همکاری نمی‌کنیم. شما می‌توانید برای رسیدگی بیشتر، رسید پرداخت خود را در یکی از شرکت‌های بیمه ثبت کنید. البته خبر خوش این‌که روش لیزردرمانی کاملاً مقرو‌ن به‌صرفه است. هزینه‌ی درمان به ‌شدت آسیب، طول مدت جلسات، و تعداد نواحی مورد نیاز برای انجام درمان بستگی خواهد داشت.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ