فیزیوتراپی: علائم نیاز به فیزیوتراپی (ماساژ،ورزش و تحریک الکتریکی)

فهرست مطالب

فیزیوتراپیست‌ها در واقع به خوبی برای درمان کسانی که دچار مشکلات اسکلتی عضلانی هستند، آموزش دیده‌اند. برخی از حوزه‌های این روش درمانی شامل مراقبت‌های ویژه، سلامت روان، عصب شناسی و سکته مغزی، مشکلات طولانی مدت مانند آرتروز و مشکلات تنفسی می‌باشد. حوزه‌های دیگر آن شامل بهداشت زنان و مردان و آسیب، پزشکی ورزشی، سلامت محیط کار، پزشکی اطفال و مراقبت از سالمندان و همچنین آموزش و ارتقاء سلامت است.

برخی از فیزیوتراپیست‌ها بخشی از اوقات فراغت خود را به فعالیت خیرخواهانه و داوطلبانه به همراه یک تیم چند رشته‌ای، برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌های رایگان اجتماعی اختصاص می‌دهند. همچنین می‌توان در بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌های پزشکی و همچنین بیشتر باشگاه‌های ورزشی به این خدمات دسترسی یافت.

مراکز فیزیوتراپی به شما کمک می‌کنند تا با بسیاری از مشکلات سلامت جسمانی خود مقابله کرده و با پیوند آنها با سیستم بدن خود، آنها را معالجه کنید. برخی از این مشکلات شامل مشکلات سیستم عضلانی که شامل استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم بدن ما می‌شود، است. سیستم عصبی – عضلانی، شامل مغز انسان و سیستم عصبی مرکزی می‌شود. در حالی که سیستم قلبی – عروقی، نحوه عملکرد قلب و گردش خون را کنترل می‌کند. دستگاه تنفسی یکی از مهم ترین نواحی بدن ما است که اندام‌های مختلفی دارد و به ما در تنفس کمک می‌کند.

فیزیوتراپیستها دقیقا چه کاری انجام میدهند؟


مراکز فیزیوتراپی توسط افراد متخصصی اداره می‌شود که به افرادی که به خدمات آنها نیاز دارند، کمک می‌کنند. افرادی که از درد، بیماری یا حتی فلج رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از حرکت و ورزش در این مکان‌ها به بهبودی نزدیک شوند.

فیزیوتراپیست‌ها با در نظر گرفتن سطح تناسب اندام، سلامت روانی و جسمی بیمار و نیازهای خاص مورد نظر بیمار، به صورت سیستماتیک با او کار می‌کنند. شما می‌توانید برخی از تکنیک‌های درمان دستی که در آن درمان با استفاده از دست‌ها و گرمای بدن و به منظور خلاص کردن عضلات خسته از درد و سفتی انجام می‌شود را امتحان کنید. انجام درمان دستی باعث افزایش گردش خون و جریان یافتن خون در قسمت‌های آسیب دیده بدن می‌شود.

یکی از اشکال جدید و مبتکرانه فیزیوتراپی، آب درمانی است. این درمان، در آب و با استفاده از چند تکنیک برای کمک به کاهش درد بیمار انجام می‌شود. تکنیک‌های دیگری مانند استفاده از گرما، یخ و حتی هنر طب سوزنی نیز می‌توانند به مراجع کمک کنند.

ممکن است افراد برای پیشگیری از بروز مشکل یا درمان مشکل به این متخصصان مراجعه کنند. بهترین بخش مراجعه به فیزیوتراپی این است که برای ملاقات با یک درمانگر، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. درمان و بهبود مسائلی مانند مشکل در نشستن یا پیاده روی یا عدم توانایی نگه داشتن مداد، همگی با استفاده از فیزیوتراپی میسر می‌شود و می‌توانید مطمئن باشید که به موقع درمان خواهند شد.

افرادی که دچار مشکلات بسیار شدیدتر مانند اختلال در گفتار، از دست دادن حافظه و حتی مشکلات کنترل مثانه تشخیص داده شده‌اند نیز می‌توانند از فیزیوتراپی بهره ببرند. شما اساساً با بازگرداندن عضلات خود به انجام حرکات اصلی، آن‌ها درمان می‌کنید؛ همانطور که پزشکان، بیماران سکته مغزی را بهبود می‌بخشند. هنگام تصمیم گیری درباره مدت زمانی که برای بهبودی خود نیاز دارید، شدت درد شما یکی از عوامل تعیین کننده خواهد بود.

پنج نشانه از اینکه ممکن است به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. 


نشانه های نیاز به فیزیو تراپی

فیزیوتراپی صرفاً درمانی برای ورزشکاران حرفه‌ای یا برای کسانی که در حال بهبود از یک آسیب هستند نیست؛ در حقیقت می‌توان به روشهای شگفت آوری از آن برای بهبود سلامت شما استفاده کرد. پنج علامت که نشان می‌دهند ممکن است به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید عبارتند از:

از دست دادن تعادل

از دست دادن تعادل می‌تواند نتیجه مشکل گوش داخلی شما باشد. ساختارهای گوش داخلی، بخش مهمی از سیستم تعادل بدن شما که با عنوان سیستم دهلیزی نیز شناخته می‌شود هستند. هر بیماری یا مشکلی که بر گوش داخلی شما تاثیر بگذارد، می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم مانند سرگیجه و اختلال در تعادل شود که زندگی با وجود آنها دشوار است. برای غلبه بر این علائم می توان از یک روش فیزیوتراپی که توانبخشی وستیبولار یا دهلیزی نامیده می‌شود، استفاده کرد. فیزیوتراپیست پس از ارزیابی نیازهای خاص شما، می‌تواند مجموعه‌ای از تمرینات سر، گردن و چشم را طراحی کند که برای جبران مشکلات گوش داخلی، به شما در توانبخشی مجدد سیستم عصبی مرکزی خود کمک کند. توانبخشی وستیبولار را هم می‌توان به عنوان جایگزین عمل جراحی و هم در کنار جراحی، برای بیماری‌های گوش داخلی به کار برد.

هنگام نشستن پشت میز کار احساس درد می‌کنید

احساس درد هنگامی که تمام روز پشت میز کار نشسته‌اید، بسیار رایج و معمولی است و می‌تواند به صورت کمردرد یا سردرد بروز کند. بدن ما عاشق تحرک است و باقی ماندن طولانی مدت در یک موقعیت وضعی به این معنا است که ماهیچه‌ها و مفاصل ما تحت فشار قرار گرفته‌اند و این امر باعث ایجاد درد می‌شود. بلند شدن از پشت میز، ایستادن و کشش یا حرکت دادن گردن، قسمت بالایی کمر و بازوها، بخشی از استراحت منظم است می‌تواند واقعاً مفید باشد.

شما همچنین باید از تنظیم درست میز خود اطمینان حاصل کنید. برای قرار گرفتن در یک موقعیت وضعی بهتر در محل کار، به راهنمایی فیزیوتراپیست نگاهی بیندازید یا با نماینده HR خود یا مدیر بخش، درباره تهیه یک میز شخصی که نیازهای خاص شما را برآورده می‌کند صحبت کنید.

به طور مداوم درد دارید

هنگامی که دچار یک آسیب‌دیدگی می‌شوید، انتظار دارید مقداری درد را احساس کنید که به طور طبیعی با بهبود بافت از بین برود. به عنوان مثال اگر دچار رگ به رگ شدگی مچ پا شده باشید، انتظار می‌رود دو هفته به سختی راه بروید؛ اما با بهبود تدریجی رباط‌ها، باید این درد کاهش یافته و به حالت عادی برگردد. اما گاهی اوقات بهبود درد، مطابق انتظار پیش نمی‌رود و درد تبدیل به درد مزمن می‌شود. این مسئله به ویژه درباره درد کمر و درد گردن بسیار شایع است و می‌توان علت آن را به عوامل بسیاری نسبت داد.

فیزیوتراپیست‌ها می توانند برای ارزیابی مشکل با شما کار کنند و یک برنامه ورزشی و توانبخشی هدفمند ارائه کنند که درد شما را کاهش داده و به بهترین شکل ممکن شما را به خود سالم قبلی بازمی‌گرداند.

درمان درد می‌تواند شامل آموزش درد، ماساژ، درمان دستی و تمریناتی باشد که به شما کمک می‌کند تا از قسمت آسیب دیده بدن خود بهتر پشتیبانی کنید و از بروز مجدد آسیب جلوگیری نمایید.

 تحرک شما به راحتی گذشته نیست

اگر احساس می کنید که به اندازه قبل انعطاف پذیر نیستید یا نمی‌توانید حرکات را به آسانی انجام دهید؛ مثلاً دیگر نمی‌توانید انگشتان پای خود را لمس کنید، در این صورت ممکن است ملاقات با یک فیزیوتراپیست برای شما سودمند باشد.

فیزیوتراپیست‌ها می توانند مشکل را ارزیابی کرده و برای تقویت بافت‌های پشتیبان بدن شما، مجموعه‌ای از تمرینات را ارائه کنند و عضلات را شل کنند که این امر به شما این امکان را می دهد تا انعطاف پذیری خود را به تدریج افزایش دهید.

دچار بیاختیاری ادراری شدهاید

بی‌اختیاری ادرار (دفع کنترل‌نشده ادرار)، بسیار شایع است و به طور تقریبی ۳ تا ۶ میلیون نفر در جهان از این وضعیت رنج می‌برند. بی‌اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان شایع است و با افزایش سن بیشتر به آن مبتلا می‌شویم. اما این بدان معنی نیست که باید زندگی خود را با آن ادامه دهیم.

دو نوع اصلی بی‌اختیاری ادراری وجود دارد: بی‌اختیاری استرسی و بی‌اختیاری اضطراری. بی‌اختیاری استرسی، زمانی اتفاق می‌افتد که مثانه شما تحت فشار باشد؛ به عنوان مثال هنگام سرفه یا عطسه. بی‌اختیاری اضطراری هنگامی رخ می‌دهد که شما نیاز ناگهانی و شدید به دفع ادرار را احساس می‌کنید اما نمی‌توانید به سرویس بهداشتی برسید. بسیاری از افراد از هر دو نوع رنج می‌برند.

تمرینات کف لگن می‌تواند به بهبود بی‌اختیاری ادراری، به ویژه در مبتلایان به بی‌اختیاری استرسی کمک کند. اگر به طور ناگهانی دچار بی‌اختیاری ادراری شده‌اید، ممکن است علت جدی دیگری داشته باشد؛ به ویژه اگر دچار درد در ناحیه ستون فقرات یا درد پای عصبی هستید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا احتمال بروز هر گونه مشکل جدی‌تری را بررسی کند.

فیزیوتراپی به عنوان یک روش درمانی تعریف شده است که بر علم حرکت تمرکز دارد. اصلاح و به حداکثر رساندن قدرت فیزیکی، عملکرد، حرکت و سلامت عمومی از محورهای مهم فیزیوتراپی هستند.

باید از جلسه فیزیوتراپی چه انتظاری داشت؟


یک فیزیوتراپیست برای کشف توانایی‌ها و نیازهای عملکردی با شما کار می‌کند و از این طریق یک برنامه درمانی که دربرگیرنده روش‌ها و تکنیک‌های فعلی است، تهیه می‌کند. در جلسه فیزیوتراپی می‌توانید موارد زیر را انتظار داشته باشید:

  • فیزیوتراپیست درباره سوابق پزشکی شما آگاهی پیدا می‌کند
  • او وضعیت و نیازهای شما را ارزیابی کرده و تشخیص می‌دهد
  • به شما در تنظیم و تحقق اهداف فیزیکی خود کمک می‌نماید
  • یک برنامه درمانی اختصاصی طراحی می‌کند که سلامت، سبک زندگی و فعالیت‌های شما را در بر می‌گیرد.
  • در صورت لزوم، ورزش‌ها و دستگاه‌هایی را تجویز می‌کند.

درمانها در فیزیوتراپی


درمان ها در فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها اغلب در کنار سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند تا بهترین خدمات درمانی را به شما ارائه دهند. ممکن است پزشک به دنبال آسیب دیدگی، تصادف رانندگی، عمل جراحی (مانند تعویض مفصل زانو) حمله قلبی یا سکته مغزی، فیزیوتراپی را توصیه کند. درمان‌های فیزیوتراپی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • برنامه‌های تمرینی شخصی که برای بهبود قدرت، دامنه حرکت و عملکرد شما طراحی شده‌اند.
  • برنامه‌های درمانی خاص برای بهبودی، پس از تصادف با وسیله نقلیه موتوری.
  • ماساژ
  • آماده سازی و درمان دستی مفصل.
  • بسته‌های گرم و سرد برای تسکین درد و کاهش تورم و تسریع روند بهبودی، بهبود حرکت و عملکرد.
  • روش‌های بازکننده مسیر تنفسی برای کمک به افراد دچار مشکلات تنفسی.
  • مراقبت از پوست و زخم
  • فعالیت‌های عملی و آزمایش و تمرین تحمل
  • آموزش مجدد شغل و حرفه و بازگشت به برنامه‌ریزی کار
  • تجویز ساخت و استفاده از وسایل و تجهیزات کمکی تطبیقی حمایتی و محافظ
  • تغییرات محیطی با تمرکز بر برداشتن موانع عملکرد

تکنیکهای مورد استفاده در فیزیوتراپی


تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست تا حد امکان جدیدترین و مدرن‌ترین تکنیک‌های روز را با توجه به آسیب‌ها و نیازهای منحصر به فرد شما استفاده می‌کند. برخی از تکنیک‌های معمول فیزیوتراپی عبارتند از:

  • درمان دستی: استفاده از دست در درمان مفاصل و بافت نرم به منظور بهبود گردش خون و تخلیه مایعات از بدن و آرامش عضلات دچار اسپاسم صورت می‌گیرد.
  • تجویز ورزش: برای بهبود قدرت مفاصل و بافت نرم و دامنه حرکت.
  • تحریک عصب الکتریکی: تحریک عضلات با جریان الکتریکی کوچک می‌تواند باعث پیشگیری از درد و مسدود کردن مسیر سیگنال‌های درد به سوی سیستم عصبی مرکزی شود.
  • طب سوزنی: سوزن‌ها سیستم عصبی را تحریک کرده و با کاهش درد، آزاد کردن عضلات و تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم عملکردهای مختلف بدن، عمل می‌کنند.
  • نمایش: نمایش دادن تکنیک‌های حرکتی مناسب باعث می‌شود بیماران بهتر توانایی‌های خود را بهبود ببخشند.
  • آزمایش عملکرد: آزمودن یک بیمار برای ارزیابی توانایی‌های جسمی
  • تهیه دستگاه: تجویز، ساخت و استفاده از وسایل و تجهیزات کمکی، تطبیقی، پشتیبانی و محافظ

همه فیزیوتراپیست‌ها دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیوتراپی هستند و از استانداردهای ملی آموزش و تمرین در سطح ورودی عبور کرده‌اند. فیزیوتراپیست‌های آینده باید قبل از انجام فعالیت در این زمینه، آزمون ملی صلاحیت فیزیوتراپی را بگذرانند و سپس در کالج فیزیوتراپیست‌های محل زندگی خود، در در این رشته ثبت نام کنند. فیزیوتراپیست‌ها در شناسایی علت اصلی آسیب و درمان موثر آن مهارت دارند. محیط‌های  بسیاری وجود دارند که یک فیزیوتراپیست می‌تواند در آنها کار کند، از جمله کلینیک‌های خصوصی، باشگاه‌های بدنسازی، بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی درمانی جامع، مراقبت‌های خانگی، امداد، آژانس‌های ویزیت در منزل، دفاتر کار و مدارس.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ