فواید طب سوزنی و سوزن خشک : تحریک توان التیام بخشی طبیعی بدن

فهرست مطالب

با وجودی که در روش‌های طب سوزنی و سوزن خشک از سوزن‌های مشابه استفاده می‌شود، اما این دو روش درمان بسیار متفاوت می‌باشند. طب سوزنی سنتی عمدتاً برای تشخیص و درمان شرایط پاتولوژی شامل مشکلات سیستمیک استفاده می‌شود، در حالی که سوزن خشک برای ارزیابی و درمان موارد سندرم درد ماهیچه‌ای و نارسایی نقاط و نواحی حساس بدن، اسپاسم عضلات و نیز افزایش نیروی عضلات استفاده می‌گردد.

طب سوزنی چیست؟


طب سوزنی یک روش درمان سنتی کشور چین است که در آن برای درمان بیمار سوزن‌های ریز به نقاط خاص بدن وارد می‌شود. در حقیقت طب سوزنی یک روش درمان مکمل یا جایگزین (CAM) می‌باشد. به این ترتیب می‌توان گفت طب سوزنی متفاوت از روش‌های درمان غربی است. طب سوزنی بر اساس این باور عمل می‌کند که یک انرژی یا نیروی حیاتی در کانال‌های بدن به نام «مریدین» جریان دارد. این نیروی حیاتی در اصطلاح نیروی چی (Qi) نامیده می‌شود. در حقیقت طب سوزنی اعتقاد دارد زمانی که این نیرو نتواند به صورت آزادانه در بدن جریان پیدا کند، این شرایط باعث بیمار شدن فرد و ایجاد مشکلات خاص برای وی می‌شود. به این ترتیب طب سوزنی می‌تواند جریان این نیرو را در بدن تسهیل کرده و سلامت فرد را بازیابی نماید.

طب سوزنی اغلب برای درمان سردرد، درد در ناحیه کمر و درد دندان استفاده می‌شود. از دیگر فواید طب سوزنی امکان استفاده از آن برای درمان بسیاری مشکلات دیگر مثل ناباروری، تشویش و آسم است. استفاده از سوزن های یک بار مصرف عوارض طب سوزنی را به صفر می رساند اما استفاده کردن از طب سوزنی هنوز مورد تایید علمی محققان قرار نگرفته و اکثر بیماران از این روش درمان به‌طور خصوصی استفاده می‌کنند.

سوزن خشک چیست؟


سوزن خشک یک نوع خاص از طب سوزنی است که از آن برای درمان درد عضلات استفاده می‌شود و به همین خاطر گاهی اوقات به آن تحریک داخلی عضله نیز گرفته می‌شود. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد استفاده از سوزن خشک می‌تواند مشابه تزریق دارو برای کاهش درد عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها مناسب باشد. بی‌حسی ایجاد شده در نتیجه استفاده از این روش در یک نقطه در اصطلاح «تاثیر سوزن» نامیده می‌شود. توجه داشته باشید تکنیک‌های طب سوزنی و سوزن خشک تا حدود زیادی مشابه هستند، اما هدف و نوع استفاده از آن‌ها برای درمان مشکلات متفاوت می‌باشد.

درمان سوزن خشک توسط متخصص فیزیوتراپی: چه اطلاعاتی می‌بایست درباره این درمان در اختیار بیمار قرار گیرد؟

درمان با سوزن خشک یکی از قوی‌ترین مودالیتی‌های مورد استفاده در درمان مشکلات بافت نرم است. کاربرد طب سوزنی در فیزیوتراپی به‌طور خاص توسط متخصصان فیزیوتراپی باتجربه انجام شده و در آن سوزن‌های ریز به بدن بیمار وارد می‌شود. به این ترتیب فرد معالج می‌تواند نقاط حساس میوفاشیال (myofascial)، عضلات، و بافت‌های پیوندی را تحریک کرده و با کنترل درد عصبی عضلانی، باعث بهبود فعالیت این بافت‌ها شود. یک نقطه حساس به عنوان یک نقطه خاص از ساختار اسکلتی عضلانی تشریح می‌شود که در داخل یک گروه عضلات بزرگ‌تر قرار گرفته است. این نقاط حساس می‌توانند نسبت به تماس حساس شده و درد ناشی از سایر نقاط بدن را منعکس نمایند. به این ترتیب امروزه متخصصان فیزیوتراپی از روش سوزن خشک با هدف بهبود وضعیت نقاط حساس و کاهش درد استفاده می‌کنند.

سوزن خشک تاثیر فراوان بر بازیابی و درمان مشکلات بافت نرم داشته و می‌تواند درد ایجاد شده در بافت‌های نرم را از بین ببرد. در حقیقت در کوتاه‌مدت، سوزن خشک موثرترین روش درمانی است که متخصصان فیزیوتراپی از آن برای درمان درد ایجاد شده در بافت‌های نرم استفاده می‌کنند.

آیا سوزن خشک مشابه طب سوزنی است؟

هرچند در هر دوی این روش‌ها از سوزن‌های بسیار ریز و استریل استفاده شده و این سوزن‌ها به نقاط مختلف بدن بیمار وارد می‌شوند، باید توجه داشته باشید این روش‌ها دارای تفاوت‌های مشخص با یکدیگر هستند که برای مثال در این رابطه می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • متخصصان فیزیوتراپی نمی‌توانند از روش طب سوزنی استفاده کنند و نمی‌توان از ارائه‌دهندگان خدمات درمان با سوزن خشک به عنوان متخصص طب سوزنی نام برد.
  • متخصصان فیزیوتراپی از مفاهیم طب سوزنی، نقاط حساس مریدین، و سایر اصطلاحات مربوط به آن استفاده نمی‌کنند.
  • متخصصان فیزیوتراپی از سیستم‌های سنتی مریدان همچون نیروی چی یا کانال‌های انرژی در درمان بیماران خود استفاده نمی‌کنند.
  • متخصصان فیزیوتراپی از تکنیک‌های طب سوزنی برای بررسی وضعیت زبان و نبض بیمار در فعالیت خود استفاده نمی‌کنند.
  • متخصصان فیزیوتراپی عمدتاً شرایط اسکلتی عضلانی و مشکلات مربوط به آن را درمان می‌کنند، در حالی که متخصص طب سوزنی بر ایجاد توازن در کل سیستم بدن تمرکز دارند.

آیا استفاده از سوزن خشک می‌تواند به رفع مشکلات شما کمک کند؟

برای ارزیابی مناسب بودن استفاده از روش درمان سوزن خشک برای رفع مشکلات لازم است وضعیت بیمار و شرایط وی به‌طور کامل توسط متخصص فیزیوتراپی بررسی شود. در حقیقت سوزن خشک برای درمان مشکلات بافت نرم همچون التهاب، تاندونیت، انقباض، نقاط حساس، گرفتگی بافت، گردش خون مویرگی، ورم، و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده می‌گردد.

هنگامی که درمان سوزن خشک به همراه سایر روش‌های درمان دستی و تمرین‌های حرکتی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند برای رفع و درمان مشکلات زیر مناسب باشد:

  • تاندونیت حاد و مزمن
  • آسیب‌دیدگی‌های ناشی از استفاده بیش از حد عضلات توسط ورزشکاران در فعالیت‌های ورزشی
  • دردهای پس از عمل جراحی
  • آسیب‌دیدگی‌های پس از تصادفات رانندگی و آسیب‌دیدگی‌های شغلی
  • درد مزمن
  • سردرد و مشکلات ناشی از ضربات شلاقی
  • درد در ناحیه کمر
  • خشکی شانه
  • آرنج تنیس باز
  • اسپاسم عضله
  • فیبرومیالژیا
  • درد سیاتیک
  • درد لگن
  • درد زانو
  • آسیب‌دیدگی‌های ناشی از کشیدی مکرر
  • آسیب‌دیدگی مفصل گیجگاهی
  • سندرم تونل کارپال
  • پلانتار فاشیاتیس (plantar fasciitis)

مدت زمان مورد انتظار برای بهبود شرایط مشکل با استفاده از این روش‌های درمان چقدر است؟


شرایط بدن هر بیمار متفاوت است و بنابراین نمی‌توان مدت زمان لازم برای بهبود بیمار را به‌طور دقیق مشخص کرد. به هر حال، اکثر بیماران می‌تواند با بهبود چشمگیر شرایط خود پس از 2 تا 4 جلسه درمان مواجه شوند و گاهی اوقات ممکن است بهبود در شرایط حتی پس از اولین جلسه درمان نیز برای بیمار قابل مشاهده باشد.

آیا طب سوزنی و سوزن خشک دردناک است؟


معمولاً، وارد کردن سوزن در بدن بیمار به خوبی قابل تحمل است. به این ترتیب در محل ورود سوزن به بدن ممکن است احساس درد محدود ایجاد شود که افراد این درد را به صورت سوزش، خارش، یا درد ناشی از نیشگون گرفتن تشریح می‌کنند.

پرسش و پاسخ 


برخی از سوالات رایج درباره طب سوزنی عبارت اند از:

مزایای طب سوزنی چیست؟

از آنجا که طب سوزنی توانایی سیستم ترمیمی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد، بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان با این روش درمان کرد. همچنین طب سوزنی به عنوان یک سیستم جامع مراقبتی پیشگیرانه و نگهدارنده شناخته شده است. اثر بخشی طب سوزنی به مراتب فراتر از تصوری است که تنها برای مدیریت درد مزمن یا به عنوان یک ضد درد مفید است. این روش توسط بسیاری از ورزشکاران استفاده شده است که به آنها کمک می‌کند تا به سطوح عملکرد مطلوب دست یابند. اخیرا سم زدایی با طب سوزنی به عنوان یک فرم معتبر برای درمان مشکلاتی مانند اعتیاد به نوشیدن الکل، خوردن دارو و یا سیگار کشیدن شناخته شده است. در طول تاریخ، طب سوزنی به عنوان یک روش معتبر به جایگزینی عالی برای مراقبت‌های بهداشتی معمول، تبدیل شده است.

چه بیماری‌هایی معمولا توسط طب سوزنی درمان می‌شود؟ 

طبق تجربه‌های کلینیکی من، بیماری‌های زیر را می‌توان با استفاده از طب سوزنی به طور موثر درمان کرد.

کاهش درد و کنترل آن

به خوبی ثابت شده است که طب سوزنی می‌تواند بسیاری از انواع بیماری‌های دردناک مانند آرتروز، اسپوندیلوپاتی سرویکس، درد زانو، درد دست و پا، سیاتیک، درد شانه، آرنج تنیس بازان، کمر درد و درد گردن، تاندونیت و غیره را درمان کند. بیش از نیمی از بیمارانم که از درد‌های مختلف رنج می‌بردند و از مطب من دیدن کرده اند. اکثر آنها نتایج مناسبی را پس از درمان با طب سوزنی کسب کرده‌اند. من بیمارانی داشتم که از آسیب‌های ناشی از تصادف اتومبیل یا آسیب ورزشی رنج می‌بردند. آنها نیز از درمان طب سوزنی بسیار راضی بودند.

سردرد و میگرن

بسیاری از بیمارانم در طول سال‌ها از سردرد یا میگرن رنج می‌بردند. قبل از انجام درمان طب سوزنی، آنها تقریبا همه چیز را آزمایش کرده بودند. با این حال، هیچ کدام از این روش‌ها برای تسکین درد آن‌ها واقعا اثر بخش نبود. پس از درمان طب سوزنی، آنها بهبودی قابل توجهی از وضعیت خود را احساس می‌کردند.

سیگار را ترک کنید

به طور معمول 3 تا 5 جلسه درمان طب سوزنی لازم است تا افراد سیگار را ترک کنند.

سایر بیماری‌ها

پزشکان با موفقیت بیماری‌های دیگری مانند اضطراب و افسردگی، فلج صورت، بی خوابی، نورالژیا، توانبخشی پس از سکته، TMJ، ویپلاش و غیره را با این روش درمان کرده‌اند.

درمان با طب سوزنی چه احساسی دارد؟

قبل از اولین درمان خود، بسیاری از مردم باور نداشتند که طب سوزنی می‌تواند بدون درد باشد. احساسات مختلفی مانند درد، بی حسی، افسردگی، گرما و فشار ممکن است احساس شود، اما حس تجربه شده با طب سوزنی از درد متفاوت است. مردم اغلب اظهار می‌کنند که احساس طب سوزنی یک حس ناآشناست اما قابل تحمل و آرامش بخش است. سوزن‌های طب سوزنی بسیار نازک هستند، و در اندازه‌های یک موی ضخیم ضخامت دارند. آنها سفت و محکم هستند و هیچ چیز از طریق آنها تزریق نمی‌شود. طی قرن‌ها، تکنیک‌های تزریقی اصلاح شده توسعه یافته است که متخصص طب سوزنی ماهر را قادر می‌سازد سوزن را با حساسیت کم و یا بدون احساس شدن استفاده کند. اگر واقعا از سوزن می‌ترسید، با پزشک خود صحبت کنید. یک استراتژی مناسب درمانی همیشه می‌تواند مورد توافق قرار گیرد.

آیا سوزن طب سوزنی ایمن است؟

بله زیرا طب سوزنی با سوزن‌های استریل و یکبار مصرف که توسط FDA تایید شده است انجام می‌شود.

چند جلسه طب سوزنی برای درمان نیاز دارم

از آنجا که شرایط هر فرد منحصر به فرد است، تعداد درمان‌های مورد نیاز متفاوت خواهد بود. از جمله عوامل تعیین کننده نوع شرایط اسن است که آیا وضعیت بیماری مزمن است یا حاد، و بیماری چقدر برای فرد حیاتی است. مجددا، شما باید با پزشک خود در مورد برنامه درمان خود صحبت کنید.

چه تعداد سوزن باید در هر درمان استفاده شود؟

با توجه به تجربه من، در طول درمان طب سوزنی در اغلب موارد، 6 تا 8 سوزن استفاده می‌شود. اگر دو یا چند علائم یا بیماری در طی یک جلسه درمان می‌شود، می‌توان از ده سوزن یا حتی بیشتر استفاده کرد. به عنوان مثال، بیماری که برای مدتی از درد گردن و دل درد رنج می‌برد، می تواند با ده سوزن در یک جلسه درمان استفاده شود. بیمار می‌تواند در هر جلسه هر دو مشکل خود را به جای درمان تنها یک بیماری در یک جلسه درمان کند. با این حال، سعی نکنید بیش از دو بیماری را در طی یک بار طب سوزنی درمان کنید.

اگر یک متخصص طب سوزنی تجربه کافی نداشته باشد، باید فقط یک بیماری را در هر جلسه طب سوزنی درمان کند. بعضی از متخصصان طب سوزنی در یک جلسه درمانی، از تعداد سی یا حتی بیشتر سوزن استفاده می‌کنند. این کار ممکن است به این معنی باشد که با استفاده از سوزن‌های زیاد، احتمال قرار دادن بعضی از سوزن‌ها در محل دقیق درمانی ممکن است افزایش یابد. در واقع، این روش می‌تواند اثر درمان را از کنترل خارج کند و خستگی که مانع از درمان می‌شود، به جای آرامش مفید از طب سوزنی حاصل شود.

چند وقت یکبار باید درمان طب سوزنی را انجام دهم

پزشکان معمولا دو تا سه جلسه در هفته برای دو هفته اول درمان توصیه می‌کنند. پس از بررسی پیشرفت درمان، پزشک هفته ای یک و یا دو جلسه  برای هفته های بعدی انجام می‌دهد. با این حال، این روند کاملا به وضعیت فیزیکی هر فرد بستگی دارد.

هر جلسه درمانی چه مدت طول می‌کشد؟

به طور معمول هر جلسه 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. این امر بستگی به حساسیت هر فرد و نوع بیماری و شرایط فرد دارد. به طور کلی، کیفیت درمان با طب سوزنی مبتنی بر تجربه و مهارت متخصص طب سوزنی است. کیفیت درمان به ترکیبی از تشخیص علائم، صحت روش، زمان بندی، عمق و زاویه قرار دادن سوزن، تکنیک‌های دستکاری و غیره بستگی دارد.

آیا باید مصرف سایر داروها را در زمان انجان طب سوزنی متوقف کنم؟

نه. شما باید به دنبال دستورالعمل فعلی پزشک خود باشید. لطفا به یاد داشته باشید که طب سوزنی برای تکمیل و افزایش اثر بخشی درمان پزشکان شما توصیه می‌شود نه برای جایگزینی آن. شما باید با پزشک و متخصص طب سوزنی خود در مورد این موضوع صحبت کنید.

در چه مواردی، طب سوزنی غیر قابل توصیه است؟

بیمار هرگز تحت شرایط زیر نباید از طب سوزنی استفاده کند:

  • هنگامی که بیمار بیش از حد گرم است؛
  • زمانی که فشار او به شدت نوسان دارد؛
  • زمانی که او عصبانی است؛
  • زمانی که او گرسنه یا بیش از حد غذا خورده باشد.
  • وقتی که او نفس نفس می‌زند؛
  • هنگامی که او ترسیده باشد.
  • در تمام دوران بارداری بهتر است درمان طب سوزنی انجام نشود.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ