درمان و علت ضعف زانو چیست؟

فهرست مطالب

ضعف زانو  در اثر کهولت سن و ضعیف شدن عضلات، زانوها به وجود می آید و فرد بیمار، در هنگام نشستن و برخاستن و راه رفتن دچار مشکل و علائم ناتوانی می شود. برای رهایی از ضعف زانو بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً حرکات ورزش زانو درد به همراه استفاده از زانوبند طبی را برای تقویت این مفصل تجویز می کند.

اما علت ضعف زانو چیست؟

ناتوانی عمومی زانو چیست؟

ناتوانی و ضعف عمومی زانو ازعلائم بسیاری از آسیب دیدگی های زانو و مرکز اصلی توجه در طول مرحله توانبخشی است. شکایت از زانو درد در میان افراد مسن بسیار متداول است. در طول فرآیند پیری، مفاصل و عضلات ضعیف می شوند. گاهی اوقات ساییدگی و پارگی یا استفاده بیش از حد از مفصل زانو یا وارد شدن هر گونه آسیبی به مفصل یا عضلات می تواند منجر به ضعف زانو ها شود. نظر به اینکه مفصل زانو بار سنگینی بدن را تحمل می کند باید از این مفصل و عضلات آن بدرستی مراقبت شود. ممکن است درد شدید زانوها مانع از حرکت فرد شود. حرکت محدود پا می تواند باعث اجتناب فرد از انجام بسیاری از فعالیت های روزانه شود و این می تواند بر عملکرد او در سر کار تاثیر بگذارد. اگر عاشق ورزش هستید پس باید از زانوهایتان بی نهایت مراقبت کنید. اجازه دهید ابتدا به برخی از علائم ضعف زانو نگاهی بیندازیم.

 ضعف زانو

علائم ضعف و ناتوانی زانو

  • تورم و صدای ساییده شده استخوان ها
  • درد زانو و درد پا
  • احساس سوزش یا احساس صدای خرد شدن
  • محدودیت حرکت
  • دشواری در استفاده از پلکان
  • التهاب
  • سفتی
  • برجستگی های سفت
  • تغییر شکل زانوها و پاها
  • صدای ترکیدن دادن
  • احساس درد به هنگام خم و راست کردن زانوها
  • لنگیدن، دشواری در راه رفتن
  • قفل کردن زانو
  • نشانه های عفونت شامل تب، قرمزی، گرما

علت ضعف زانو چیست؟

  • آرتروز علت اصلی ضعف زانوهاست. آرتروز یکی از بیماری های مزمن و التهابی مفاصل است که دیسک ها و استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • هر نوع فشار یا رگ به رگ شدنی می تواند به زانو درد و زانو درد هم می تواند به ضعف زانو منجر شود.
  • پارگی رباط یا پارگی غضروف زانو می تواند باعث ضعف زانو شود.
  • آرتریت روماتوئید یا استئوآرتریت می تواند منجر به شکل گیری کیست بیکر در پشت زانو و ضعف زانو شود.
  • تروما/ضربه ی فیزیکی، آسیب دیدگی یا دررفتگی زانو از علل خیلی شایع ضعف زانو هستند.
  • اختلالات بافت همبند مانند لوپوس می تواند به محدودیت حرکت زانو منجر شود.
  • سندروم ایلیوتیبیال باند بیماری ایی است که می تواند به ضعف زانو منجر شود.
  • هر نوع عفونت مفصل زانو هم می تواند باعث ضعف زانو شود.
  • تومورهای استخوانی و بیماری ازگود اشلاتر به ضعف زانو منجر می شوند.
  • ضعف و آسیب دیدگی ساختارهای مجاور زانو مانند ران، ساق پا و لگن می تواند فشار وارده به زانو را افزایش دهد و بنابراین می تواند باعث ضعف زانو شود.
  • جراحی لگن، پا یا زانو می تواند به ضعف زانو منجر شود.
  • خستگی ناشی از هر گونه بیماری مانند آنفلوآنزا، حصبه، اسهال، سرطان و غیره به ضعف زانو منجر می شود.
  • سبک زندگی کم تحرک و فقدان فعالیت فیزیکی کافی می تواند به ضعف زانو منجر شود.

چگونه میتوان ضعف زانو را درمان کرد؟

انواع بسیار متفاوتی از بیماری های زانو وجود دارند. اگر ضعف زانو را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید و علائم بیماری خودرا با جزئیات هر چه تمام تر برای او توضیح دهید تا تشخیص و درمان درستی برای کاهش زانو دردتان ارائه شود.

  1. درمان خانگی را امتحان کنید تا ببینید که آیا این درمان دردتان را تسکین می دهد. بسیاری افراد قسم می خورند که با مصرف سرکه سیب ضعف زانو درمان می شود. برای انجام این کار یک قاشق سرکه را به سادگی با یک قاشق عسل مخلوط کنید و آن را در یک فنجان چای داغ ریخته بنوشید.
  2.  برای تسکین درد و محافظت از زانو از بریس زانو استفاده کنید. چند نوع بریس زانو موجود هستند که می توانند به هنگام ایستادن یا تمرین کردن به شما کمک کنند. بریس زانو یک راه عالی برای تقویت کشکک، ثبات مفصل، و پیشگیری از جابجایی است. همچنین بریس یک وسیله عالی برای اعمال فشار به مفصل مشکل دار است. محافظت از زانو برای ضعف زانو، در طول تمرینات تقویتی، برای مشکلات بعد از عمل جراحی زانو، آرتروز و کشیدگی عضله بسیار مفید است. این طرح خاص بریس در قسمت کشکک باز است (روی کشکک را نمی پوشاند) و هر کجا به فشار نیاز نیست فشار را کاهش می دهد. مواد نئوپرن که هوا را از خود عبور می دهند گرما را نگاه می دارند و مانع از سوزش و ناراحتی پوست می شوند.
  3. ورزش دادن عضلات چهار سر ران. مطالعات نشان داده اند که عضلات چهار سر قوی تر می توانند به تسکین درد مرتبط با ضعف یا آسیب دیدگی زانو کمک کنند. همچنین طب سوزنی از روش های دیگر تسکین درد می باشد . یک ورزش عالی برای این عضلات عبارت است از انجام چند سری تمرین کشش پا با استفاده از دستگاه کشش پای موجود در سالن های بدن سازی محلی.
  4. مکمل ویتامین مصرف کنید. مکمل هایی موجود هستند که می توانند به ترمیم زانوی آسیب دیده کمک کنند. کلاژن و گلوکوزامین سولفات دو نوع از بهترین انواع مکمل ها برای امتحان کردن بوده در بیشتر مراکز فروش ویتامین ها موجود هستند. داروهایی که معمولا برای بیماران دچار ضعف زانو بیشتر تجویز می شوند عبارتند از: هیالورونات سدیم ، کاریزوپرودول (سوما)، فنلزین (ناردیل)، سالسالات، استات کلسیم، اینترفرون ۱a (آونکس)، سیپروهپتادین، کدئین، داریفناسین (انابلکس)، آسپرین/ دی پیریدامول، کورتیزون، کاندسارتان (آتاکاند) و فنوباربیتال.
  5. مراقب وزن خود باشید. بسیاری افراد ضعف زانو را بعد از اینکه وزنشان به میزان قابل ملاحظه ای بالا می رود تجربه می کنند. از دست دادن وزن و تحت کنترل نگاه داشتن آن می تواند مشکلات ضعف زانو را رفع کند یا از ابتلا به ضعف زانو جلوگیری کند.
  6. محافظ زانو بپوشید: پوشیدن محافظ زانو به مفصل شما ثبات بیشتری خواهد داد و مفصل به آسانی متورم نخواهد شد. هنگام تمرین حتما به پوشیدن بریس نیاز دارید.
  7. از ضد التهاب های موضعی استفاده کنید: استفاده از ضدالتهاب های موضعی کاملا حیاتی است. فکر می کنید ضد التهاب ها زیاد مهم نیستند، ولی اگر مفصل شما پف کند دیگر قادر به انجام تمرینات نخواهید بود پس انجام آن ها را متوقف خواهید کرد.
  8. از دوچرخه ثابت مخصوص تمرین استفاده کنید: دوچرخه ثابت بهترین و بی خطرترین راه ورزش دادن عضلات چهار سر است.
  9. به هنگام نیاز از NSAIDها استفاده کنید: مسکن ها باید همواره آخرین راه چاره باشند. عوارض جانبی جدی ایی وجود دارند که به NSAID های خوراکی مربوط می شوند.
  10. دوچرخه سواری: ساده ترین تمرین ورزشی برای زانوها دوچرخه سواری است. دوچرخه سواری برای مفاصل پا تمرین خیلی سبک وراحتی است و یقینا عضلات اطراف مفصل زانو را تقویت خواهد کرد.
  11. شنا کردن: گزینه عالی دیگر برای ورزش دادن و تقویت زانو شنا کردن است. شنا تاثیر کمی روی همه مفاصل دارد، ورزش جالبی است و دقیقا همان عضلاتی را تمرین می دهد که نیاز به تقویت شدن دارند.

تمرینات تقویتی

این تمرینات به حفظ یا افزایش قدرت عضلات کمک می کنند. عضلات قوی هم به حمایت و حفاظت از مفاصل در برابر ابتلا به آرتروز کمک می کنند.

تمرینات دامنه حرکت

این تمرینات به حفظ یا افزایش انعطاف پذیری همچنین کاهش سفتی زانو کمک می کنند.

تمرینات آیروبیک و استقامتی

این تمرینات عملکرد قلب و گردش خون را بهبود می دهند همچنین به کنترل وزن کمک می کنند. برخی مطالعات نشان می دهند که تمرینات آیروبیک می توانند تورم برخی مفاصل را کاهش دهند.

پیش از انجام هر تمرینی این مطالب را بخوانید- نکات مهم درمورد تمرینات ورزشی زانو!
پیش از آغاز تمرینات تقویتی، به دانستن نکاتی نیاز دارید؛ بدون این نکات ممکن است موفق به اتمام برنامه تقویتی خود نشوید.

تمرین اول برای درمان

به پهلو دراز بکشید در حالی که بدنتان به شکل یک خط مستقیم قرار گرفته است. همانطور که به پهلو دراز کشیده اید ران خود را تا آنجا که می توانید بالا ببرید. باید این حرکت را به طریقی انجام داد که بالا تنه حرکت نکند. اگر این تمرین را بدرستی انجام دهید، احساس خواهید کردن که عضلات گلوتئال سخت کار می کنند.

  • در هر دوره از دو یا سه دوره تمرین، این حرکت را ۱۰ بار برای هر طرف بدن انجام دهید.

تمرین دوم برای درمان ضعف زانو

روی یک صندلی بنشینید بدون اینکه کمرتان به تکیه گاه صندلی برخورد کند. یکی از پاهای خود را صاف کنید به طوری که با بقیه بدن زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد. مفصل پا باید صاف باشد به طوری که درست عضلاتی ورزش داده شوند که باید ورزش داده شوند. اگر زانو خم باشد عضلات دیگری را تمرین خواهید داد.

  • برای حدود ۳۰ ثانیه پا را صاف نگاه دارید سپس همین کار را با پای دیگر انجام دهید. این تمرین را سه یا چهار مرتبه تکرار کنید.

تمرین سوم برای درمان ضعف زانو

روی سطح سفت و ثابتی مانند یک حصیر، حصیر یوگا یا سطح مشابهی به پشت دراز بکشید. عضلات ران یک پا را سفت کنید و زانو را صاف نگاه دارید. پای خود را از زمین و از روی حصیر با زاویه حدود ۴۰ درجه بلند کنید. پا را برای دو تا سه ثانیه در این حالت نگه دارید. در هر دوره تمرین این حرکت را ده بار تکرار کنید و با هر پا سه سری تمرین انجام دهید.

تمرین سوم برای درمان ضعف زانو

تمرین چهارم برای درمان ضعف زانو

از پله بالا رفتن، رو به جلو: از یک چهارپایه بلند استفاده کنید و با حرکت آهسته مانند پله از آن بالا بروید. هر چه حرکت آهسته تر باشد، تمرین سخت تر است. از چهار پایه پایین بیایید و به حالت خود در شروع تمرین بازگردید. همانطور که قدرتتان افزایش می یابد ارتفاع سکو را هم افزایش دهید و از حرکت آهسته تر استفاده کنید. ده بار و سه سری تکرار کنید.

از پله بالا رفتن – از کنار: در کنار یک چهار پایه بلند ۶ اینچی بایستید. از کنار چهار پایه از آن بالا بروید طوری که پای دچار ضعف زانو را اول روی چهار پایه بگذارید. پایین بیایید به حالت خود در شروع تمرین بازگردید.

تمرین چهارم برای درمان ضعف زانو

تمرین پنجم برای درمان ضعف زانو

روی یک پایه به شکل جعبه یا پلکان بایستید. به آرامی و با خم کردن زانوی تکیه گاه تا روی زمین (یا پله بعدی) پایین بیایید. پای تکیه گاه نباید از روی پایه حرکت کند. به همین طریق و با حرکت آهسته که همین سرعت را داشته باشد به حالت خود در شروع تمرین بازگردید. هر چه حرکت آهسته تر باشد تمرین سخت تر است.

تمرین پنجم برای درمان ضعف زانو

نتیجه گیری
در مورد ناتوانی و ضعف زانوها جای نگرانی نیست. این عارضه به علت ضعف عضلات به وجود می آید و پزشک متخصص با استفاده از تمرین های خاص و زانوبندهای طبی و در مواردی فیزیوتراپی تا حد زیادی به بهبود علائم کمک می کند و باعث می شود که زندگی فرد مبتلا دچار اختلال نگردد.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ