درمان عوارض و درد بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر با فیزیوتراپی

فهرست مطالب

علائم جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) با درد کمر و پا بعد از عمل جراحی ستون فقرات مشخص می‌شود. علائم جراحی ناموفق کمر وقتی که نتیجه عمل مطابق انتظار بیمار و جراح و همچنین مطابق نتایج از قبل تعیین شده نباشد، مشخص می‌شود.

عوارض جراحی باز دیسک کمر در بیش از ۴۰ درصد افرادی که تحت این جراحی قرار گرفته‌اند، قابل مشاهده است. به همین دلیل متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی  تمام همت خود را برای درمان دیسک کمر با روش‌های بدون جراحی قرار داده‌اند. درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر در کلینیک فیزیوتراپی علاوه بر نداشتن هیچ گونه عوارض، باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش شانس بهبودی می‌شوند.

خطرات احتمالی


 به نظر می‌رسد بیمارانی که تحت عمل جراحی باز کمر قرار می‌گیرند.احتمال بیشتری دارد که به عوارض عمل دیسک کمر دچار شوند، در صورتی که:

  • چسبندگی نخاع (کشیدگی بافت همبند سخت اطراف نخاع و خروج قسمتی از اعصاب از داخل آن)
  • دیسک کمر
  • عدم پایداری و ثبات بخشی از ستون فقرات
  • تشخیص اشتباه اولیه مشکلات کمر
  • رفع ناقص فشار (کاهش فشار بر ریشه عصبی)
  • رفع فشار در سطح اشتباه
  • ضعیف بودن بیمار عمل شده
  • آرکونویدیتی (عفونت لایه‌های اطراف ستون فقرات و بیرون زدگی اعصاب از آن)
  • آسیب قطعی ریشه عصبی
  • بیماری مفاصل فاست

پیشرفت بیماری


پیشرفت علائم جراحی ناموفق ستون فقرات بین افراد مختلف، متفاوت است. این علائم ممکن است به دلیل تأثیر مشکلات زمینه‌ای کمر قبل از عمل، نوع عمل جراحی انجام شده، چرایی و چگونگی پیشرفت علائم جراحی ناموفق کمر و چگونگی مدیریت آن باشد.

علائم


معمولاً افراد با عوارض بعد از عمل دیسک کمر، از درد شدید و طولانی مدت در کمر و پاهای خود پس از عمل جراحی رنج می‌برند. این مشکل ممکن است بلافاصله بعد از عمل یا چند وقت بعد از آن اتفاق بیفتد. غالباً فیزیوتراپ‌ها راه‌های غلبه بر این درد را می‌دانند.

جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) معمولاً با بیماری‌هایی نظیر اختلالات اضطراب یا افسردگی و سوء مصرف مواد افزایش می‌یابد. این بیماری‌ها حتماً باید شناسایی شده تا بتواند درد ناشی از آنها را که با جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) همراه است، درمان کرد.

همه بیماری‌های مزمن به صورت چشمگیری هم بر نحوه تجربه درد در ذهن بیمار تأثیر می‌گذارند و هم از ذهن بیمار در درک درد تأثیر می‌پذیرند. عملکرد فیزیوتراپ‌ها در چگونگی احساس درد و رویکرد و مواجهه با درد تأثیر بسزایی دارد.

معاینات بالینی


معاینات بالینی برای تشخیص دیسک کمر

کمر همه بیمارانی که به درد کمر دچار هستند توسط پزشک معاینه می‌شود. این معاینات شامل احساس درد در ساختار و اسکلت بدن، تست وسعت و محدودیت تحرک، تست واکنش‌ها (با ضربه بر قسمت‌هایی از بدن نظیر زانو و مچ پا)، چک کردن احساسات (لامسه، گرمی / سردی و درد) و همچنین تست قدرت پا است.

چگونگی تشخیص


تست‌های متعددی وجود دارد که به مشخص کردن زمینه جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) کمک می‌کند. معمولاً این تشخیص بر اساس آن چیزی است که بیمار احساس می‌کند (علائم).

برخی از آزمایش‌های تجویزی عبارتند از سی تی، ام – آر – آی و قرار دادن قسمت‌های اسکلتی در پشت (نظیر دیسک یا مفاصل). متاسفانه جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) درمان مؤثر قطعی ندارد و هنوز درمانی برای درد همراه با جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) شناخته نشده است. احتمال کاهش درد بستگی به زمینه‌های به وجود آورنده آن و روش‌های درمانی برای بهبود علت این دردها دارد.

درمان


درمان موثری برای همه افرادی که دچار عوارض بعد از جراحی دیسک کمر و جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) هستند، وجود ندارد. روش‌های درمانی برای اشخاص مختلف و متناسب با زمینه‌های به وجود آورنده جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) بسیار متنوع هستند.

دارو

برای مدیریت و کنترل درد از دارو استفاده می‌شود. داروهای مخدر باید آگاهانه و با دقت مصرف شوند زیرا می‌توانند اعتیاد آور باشند و در طولانی مدت اثر آنها بر جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) نامشخص است. پزشک عمومی یا متخصصین (جراحان، متخصصان کنترل درد و غیره) در صورت نیاز دارو تجویز خواهند کرد.

تمرین / فیزیوتراپی

برنامه‌های ورزشی ملایم هم به بهبود فیزیکی عملکرد و هم به بهبود روان بیمار کمک می‌کند. بهترین حالت طراحی حرکات برای هر فرد توسط فیزیوتراپ یا فیزیولوژیست ورزشی تعیین می‌شود.

تحریک نخاع

تحریک نخاع (SCS) شامل الکترودهایی است که در نزدیکی ستون فقرات قرار داده می‌شوند و جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند. این جریان سیگنال‌های درد که توسط قسمت‌های آسیب دیده ارسال می‌شود را اصلاح می‌کند. این یکی از روش‌های مؤثر برای برخی افراد که دچار جراحی ناموفق ستون فقرات (FBSS) هستند و باعث بهبود کیفیت زندگی گروهی از افراد که از این روش استفاده می‌کنند، می‌شود.

جراحی بسته ستون فقرات

در مواردی که درد ناشی از جراحی باز دیسک کمر با سایر روش‌ها از بین نرود، از جراحی‌های بسیار کم تهاجمی که در اصطلاح به آن‌ها جراحی‌های بسته دیسک کمر گفته می‌شود برای کاهش درد استفاده می‌شود.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ