درد رگ روی پا: علت و درمان درد و گرفتگی رگ روی پا با و بدون جراحی

فهرست مطالب

کف پاهای ما همانند یک کمک فنر، در طی یک ساعت تمرین شدید ، ضربه‌ی حاصل از بیش از یک میلیون پوند فشار را می‌گیرد. آن‌ها همچنین در حین پیاده‌روی،  1.2 برابر وزن بدن ما را پشتیبانی می‌کنند و در هنگام دویدن، دو تا سه برابر آن را. فهمیدن این که چرا پاهای ما بسیار مستعد آسیب است، سخت نیست. اگر از خواب بیدار شوید و ناگهان در کف پاهای خود احساس درد کنید، به نظرتان چه اتفاقی افتاده است؟ چرا کف پاهایتان صدمه می‌بیند و چگونه یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به درمان درد این ناحیه از پا کمک کند؟

درد پا یکی از دلایلی عمده‌ای است که باعث می‌شود افراد به پزشک و متخصص ارتوپدی مراجعه کنند. در این ناحیه از پا، بیش از 26 استخوان ، 33 مفاصل و پنج رباط و ساختارهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند آسیب ببینند. وقتی این ساختارها آسیب دیده یا تحت فشار قرار گیرند، ممکن است درد بروز کند و تحرک عملکردی محدود شود. بنابراین ، برای اینکه بدانید که چرا پاهایتان صدمه می‌بیند و درد می‌گیرند، به ادامه مطلب توجه فرمایید.

کنترل درد رگ روی پا می‌تواند یکی از کاری دشوار باشد. این درد می‌تواند مانع از راه رفتن عادی و نرمال شما شود و ممکن است میزان لذت شما را از انجام کارهای عادی و تفریحی کمتر کند. اگر درد در ناحیه پایین پا دارید، برای معاینات مربوطه به پزشک مراجعه کنید و سپس نزد یک متخصص فیزیوتراپی رفته تا روش‌هایی را برای غلبه بر درد پا و بازگشت به سبک زندگی طبیعی و فعال خود یاد بگیرید.

علل درد رگ روی پا


علل درد رگ روی پا

عوامل دخیل و مؤثر در درد روی پا شامل موارد زیر هست:

درد رگ روی پا به علت آرتروز

 پاها (کف پاها) ساختار پیچیده‌ای دارند که شامل 26 استخوان ، بیش از 30 مفصل کوچک و تعداد زیادی ماهیچه، تاندون، رباط و اعصاب می‌باشد. مشکلاتی که در کف پا و مچ پا ایجاد می‌شود، اغلب، اما نه همیشه ، در ارتباط با  آرتروز هستند.

پاها و مچ پا می‌تواند تحت تأثیر انواع آرتروز از جمله استئوآرتریت و آرتروز التهابی قرار بگیرد.

استئوآرتریت 

استئوآرتریت که همان آرتریت سایشی و فرسایشی است، می‌تواند بر روی هر مفصلی در پا تأثیر بگذارد. استئوآرتریت یک بیماری مزمن است که ممکن است باعث ایجاد درد و تورم اپیزودیک در یک مفصل یا مفاصل شود. همچنین می‌تواند باعث بزرگ شدن استخوان شود. با بالا رفتن سن، استئوآرتریت می‌تواند موجب تغییر شکل پاها در افراد شود ، که این خود می‌تواند باعث ایجاد درد گردد.

استئوآرتریت اغلب روی مفصل انگشتان پا تأثیر می‌گذارد. مفصل سخت‌تر می‌شود و دامنه حرکت کاهش می‌یابد. غالباً استخوان‌ها به دلیل رشد بیش از حد بافت استخوانی جدید، بزرگ‌تر و برجسته‌تر می‌شوند. این تغییرات ممکن است با یک بونیون یا انحراف شست پا همراه باشد (توده‌ای در سمت مفصل انگشت بزرگ پا). همچنین ممکن است یک بانیونت یا پینه انگشت خیاطان (توده‌ای در سمت مفصل انگشت کوچک پا) ایجاد شود.

یافته‌های اخیر حاکی از آن است که نسبت به آنچه در گذشته تصور می‌شد، میزان شیوع استئوآرتریت در ناحیه قوس کف پا بیشتر است . استئوآرتریت همچنین می‌تواند در مچ پا ایجاد شود ، اما این امر معمولاً به دنبال صدمه قبلی یا آسیب‌دیدگی مفاصل ناشی از آرتروز التهابی طولانی مدت است. استئوآرتریت در کف پا اغلب با استئوآرتریت در سایر مفاصل همراه است.

آرتروز التهابی 

اشکال مختلفی از آرتروز التهابی وجود دارد که به روش‌های مختلفی می‌توانند کف پا را تحت تأثیر قرار دهند:

  • آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی که می‌تواند بسیاری از مفاصل در پاها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • آرتروز واکنشی معمولاً در مچ پا یا ناحیه اطراف پاشنه بروز می‌کند. همچنین ممکن است روی انگشتان پا تأثیر بگذارد و باعث درد و تورمی شود که به آن تورم داکتیلیت (تورم دوکی یا سوسیسی شکل) معروف است.
  • آرتروز پسوریاتیک اغلب باعث داکتیلیت می‌شود.
  • نقرس نیز معمولاً روی مفصل انگشتان پا تأثیر می‌گذارد. این نوع بسیار دردناکی از آرتروز است. نقرس باعث التهاب شدید می‌شود و در حین حمله ، موجب قرمزی ، گرمی و متورم شدن مفاصل می‌شود که به طور معمول یک یا دو هفته طول می‌کشد. در صورت عدم درمان این عارضه، حملات مكرر می‌توانند باعث آسیب دائمی به مفاصل شده و منجر به آرتروز شوند. استئوآرتریت در اثر تشکیل بلورهای اورات در مفصل ایجاد می شود. اگرچه نقرس معمولاً با داروها به خوبی قابل کنترل است.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان عمدتاً ستون فقرات را مبتلا می‌کند اما ممکن است پاشنه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

جدا از مشكلاتی که در خود مفاصل  رخ می‌دهد، افراد مبتلا به آرتریت التهابی ممكن است دچار التهاب و ناراحتی در تاندون‌ها و سایر بافت‌های نرم پا شوند. قسمت زیر یا پشت پاشنه که تاندون‌ها به استخوان پاشنه وصل می‌شوند (تاندون آشیل) غالباً به این روش مبتلا می‌شوند.

داکتیلیت (تورم دوکی شکل) معمولاً فقط در یک یا دو تا از انگشتان پا ایجاد درد و تورم می‌کند و از  آن تحت عنوان (انگشت سوسیس شکل) یاد می‌کنند.

بیماری بافت همبند 

پدیده و بیماری رینود (Raynaud’s) یک مشکل گردش خون است که باعث می‌شود خون‌رسانی به قسمت‌های خاصی از بدن کاهش یابد، خصوصاً وقتی بدن در معرض هوای سرد قرار بگیرد. این بیماری معمولاً انگشتان دست  را تحت تأثیر قرار می‌دهد ، اما می‌تواند موجب شود انگشتان پا نیز به طور موقتی سرما زده و بی حس شوند و به رنگ سفید ، سپس آبی ، سپس قرمز در آیند. این حملات اغلب فقط چند دقیقه طول می‌کشد و رفتن به فضا و محیطی گرم اغلب  این حمله را متوقف می‌کند. پوشیدن جوراب‌های گرم ممکن است به جلوگیری از این حمله کمک کند.

پدیده و بیماری رینود می‌تواند با شرایط زیر رخ می‌دهد:

  • روماتیسم مفصلی
  • اسکلرودرما (نوعی بیماری پوستی)
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE).

مراقب زخم‌هایی در انگشتان پا یا تغییر رنگ آن‌ها باشید که به سرعت معمول از بین نمی‌رود. این مشکلات معمولاً بسیار دردناک هستند. اگر یکی از این علائم را در خود مشاهده کردید ، باید به پزشک مراجعه کنید یا در اسرع وقت با متخصص روماتولوژی خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات، در صورت ابتلا به لوپوس، مفاصل و تاندون‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ممکن است متوجه شوید که انگشتان پا به سمت بیرون چرخیده‌اند ​​و قوس‌های کف پا صاف می‌شوند. این مشکل می‌تواند دردناک باشد و ممکن است بعد از مدتی استراحت ، باعث احساس سفتی و خشکی در مفاصل شود.

دیابت و بیماری عروقی

بیماری دیابت، اعصاب، رگ‌های خونی و جریان خون در کل بدن از جمله ساق پاها و کف پاها را تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به دیابت قبل از بروز عوارض باید پاهای خود را به طور مرتب بررسی کنند تا زخم‌ها یا جراحت‌های روی پای خود را شناسایی کنند. و برای کمک به کنترل مشکلات مربوط به دیابت در پاها، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک و پزشک ارتوپدی و گاهی اوقات به پزشک و متخصص عروق داشته باشند.

واریس

واریس

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که واریس فقط روی رگ‌های بالای مچ پا تأثیر می‌گذارد ، اما نارسایی وریدی – علت اصلی واریس و رگ‌های تار عنکبوتی – می‌تواند روی قسمت پایین پایتان (کف پا) نیز تأثیر بگذارد. در واقع، هزاران نفر درد و احساس ناخوشایند ناشی از رگ‌های متورم و پیچ خورده در پاهای خود را تجربه کرده‌اند. اگرچه هیچ راهی برای پیش‌بینی دقیق اینکه چه جایی از پای فرد دچار واریس می‌شود وجود ندارد، و عوامل خطر معمولی – ژنتیک ، سن ، سبک زندگی – که متوجه‌ ی رگ‌های پاها است، در مورد کف پاها نیز صدق می‌کند. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پوشیدن همیشگی و مداوم کفش‌های پاشنه بلند ممکن است فشار بیشتری به رگ‌های پا وارد کند. در نتیجه، دریچه‌های موجود در آن رگ‌ها به احتمال زیاد از بین می‌روند.

متاتارسیا

متاتارسیا شرایطی است که برای توصیف یک وضعیت دردناک پا در منطقه‌ای درست قبل از انگشتان پا، یا توپی برجستگی زیر پنجه‌ی پا استفاده می‌شود. دلیل این که نام این وضعیت متاتارسیا  می‌باشد، این است که استخوان‌های واقع در این ناحیه از پا، متاتارسال نامیده می‌شوند. با فعالیت‌های طولانی مدت پرشی یا دویدن، فشار استرس بیشتری در این منطقه وارد می شود. با گذشت زمان ، استخوان‌های متاتارسال متورم شده و درد ایجاد می‌شود.

اختلال در عملکرد تاندون تیبیال خلفی 

تاندون‌های تیبالیس خلفی، از قسمت داخلی ساق پایتان به سمت پایین کشیده می‌شوند و به کف پایتان در نزدیکی قوس میانی کف پا متصل می‌شوند. این تاندون به محافظت و نگه داشتن قوس طبیعی پا کمک می‌کند، و تحریک در این ناحیه ممکن است باعث بروز درد ، محدودیت در توانایی راه رفتن و ناهنجاری و بدفرمی صافی کف پا شود.

انگشت چمنی Turf Toe 

انگشت چمنی (Turf Toe) یا درد پایین شست پا، یک کشیدگی و رگ به رگ شدگی است که در بیخ انگشت بزرگ پا وارد می‌شود.این اتفاق هنگام رخ می‌دهد که  انگشت بزرگ، بیش از حد نرمال خود به عقب خم می‌شود.  این حالت اغلب در هنگام ضربه زدن به توپ فوتبال (شوت زدن به دور و فشرده شدن پنجه‌ی پا روی زمین) می‌افتد. این امر می‌تواند باعث پارگی در رباط‌هایی شود که از آن پشتیبانی می‌کنند. در ناشی از انگشت چمنی در هنگام انجام فعالیت‌های پیاده‌روی و دویدن تجربه می‌شود. همچنین در صورت ابتلا به این عارضه، ممکن است دچار گرفتگی در انگشت پا شوید..

سندرم تونل تارسال 

سندرم تونل تارسال هنگامی رخ می‌دهد که عصب اصلی که به پا می‌رود توسط استخوان یا بافت فشرده می‌شود. ممکن است وضعیت مشابه آن در مچ دست به نام “سندرم تونل کارپال”، آشناتر باشید. علائم سندرم تونل تارسال به طور معمول در قسمت داخلی کف پا احساس می‌شود و شامل احساس سوزش ، سوزن سوزن شدن و تیرکشیدن است.

فاشیا پلانتار 

فاشیا پلانتار یا فاسیا پلانتار (التهاب تاندون کف پا) یکی از شایع‌ترین علل درد پا است. این عارضه ناشی از تحریک یک باند ضخیم بافتی، به نام فاشیا پلانتار است که در امتداد کف پای شما عبور می‌کند. این تاندون استخوان پاشنه شما را به انگشتان پا متصل می‌کند. مبتلایان به فاشیا پلانتار ، درد را در پایین کف پا ، به طور معمول در نزدیکی قسمت داخلی پاشنه تجربه می‌کنند. ناراحتی ناشی از فاشیا پلانتار در صبح بعد از بیدار شدن از خواب و ورزش‌های شدید مانند دویدن شایع‌تر است، اگرچه ممکن است در هنگام راه رفتن نیز درد پاشنه پا را احساس کنید.

مشکلات پا چگونه تشخیص داده می‌شوند؟


مشکلات پا چگونه تشخیص داده می شوند

در بیشتر موارد، تنها کار مورد نیاز، یک معاینه بالینی ساده است. این معمولاً مستلزم بررسی و جستجوی دقیق علائم مانند تورم است که همراه با یک معاینه‌ی دستی کوتاه انجام می‌شود تا مشخص شود که چه ساختارهایی ممکن است درگیر شده باشند. گاهی اوقات پزشک از بیمار می‌خواهد تا به بالا و پایین حرکت کند تا ببیند در حین فعالیت‌هایی با تحمل وزن و فعالیت‌های روزمره چه اتفاقی می‌افتد.

برای تشخیص درست مشکلات کف پا، اغلب نیازی به آزمایش خون یا تصویربرداری (مثل رادیولوژی یا سونوگرافی) نیست.

درمان


بیشتر مشکلات کف پا با پیدا کردن و استفاده از کفش‌های مناسبی که فضای بیشتری دارند و راحت‌تر هستند ، و نیز کاهش وزن در صورت اضافه وزن  فرد، بهبود می‌یابند. درمان‌های مخصوص متعددی نیز می‌توانند به کاهش این مشکلات کمک کنند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

 داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) می‌توانند به از بین بردن التهاب دردناک، به طور مثال در ناحیه قوس یا پاشنه پا کمک کنند. برخی از داروهای ضد التهاب نیز مانند سایر داروها گاهی اوقات می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، اما پزشک برای کاهش این خطرات اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهد. به‌طور مثال ، با تجویز کمترین دوز مؤثر برای کمترین زمان ممکن.

NSAID ها می‌توانند باعث بروز مشکلات گوارشی (ناراحتی‌های معده ، سوء هاضمه یا آسیب رساندن به معده) شوند ، بنابراین در بیشتر موارد به همراه دارویی بنام مهارکننده پمپ پروتون (proton-pump inhibitor) تجویز می‌شود که به کاهش ترشح اسید معده از معده کمک می‌کند..

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی همچنین خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اگرچه افزایش این خطر اندک است، اما در صورت وجود عوامل دیگری که ممکن است خطر کلی شما را افزایش دهد ، مثلاً سیگار کشیدن ، مشکلات گردش خون ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا یا دیابت ، پزشک در مورد تجویز آن‌ها احتیاط می‌کند.

کفش 

تهیه کردن کفش مناسب تقریباً برای همه مشکلات پا تأثیر خوبی می‌گذارد و ازاین‌رو اهمیت کفش مناسب را نباید دست کم گرفت. کمی آزمون و خطا و بررسی دقیق در هنگام یافتن و تهیه‌ی یک کفش مناسب ممکن است حتی نیاز به مراجعه به پزشک را برطرف کند.

  • ایجاد تغییراتی در کفش، بخشی از مباحث تخصصی در مورد مشکلات پا خواهد بود. در هنگام انتخاب کفش، راحتی آن باید نکته‌ی اصلی و مورد توجه باشد.
  • کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی که پای شما را فشرده می‌کنند، می‌توانند در ایجاد ناهنجاری‌هایی از جمله انحراف شست پا یا انگشت چکشی تأثیر داشته باشند.
  • با بالا رفتن سن، ممکن است پاهای شما تغییر شکل دهند، به خصوص در صورت ابتلا به آرتروز، بنابراین ممکن است لازم باشد اندازه و پهنای متفاوتی را برای کفشتان امتحان کنید. اگر کفش از پای شما در برابر صدمات محافظت و پشتیبانی می‌کند، و آن‌ها را گرم، خشک و راحت نگه می‌دارد، پس یعنی کار خود را خوبی انجام می‌دهد.
  • حالت مناسب برای بستن کفش کلاً تناسب خوبی را ایجاد می‌کند و در صورت تورم پاها، به آن کمک می‌کند.
  • در صورت داشتن مشکلاتی در پا، کفش‌هایی با روکش چرمی معمولاً راحت‌ترین گزینه هستند ، اگرچه امروزه مواد و متریال پیشرفته‌ی بسیاری در بازار موجود هستند که قابلیت تنفس، انعطاف‌پذیری و راحتی را برای پاها فراهم می‌کنند. به دنبال کفش‌هایی باشید که کفی بالشتی و نگه دارنده‌ای دارند، مگر اینكه پزشك یا متخصص به شما توصیه کرده است که برای مشکل خاص پایتان، بهتر است از کفی‌های سفت و سخت استفاده کنید.
  • اگر انگشت پا چکشی یا مفاصل برجسته‌ای در پایتان دارید، به دنبال کفشی باشید که لایه داخلی صاف و بدون درز داشته باشد.
  • اگر به کفی یا ارتز خاصی احتیاج دارید ، دقت کنید که فضای کافی برای جا دادن کفی به‌خصوص در ناحیه انگشت پا وجود داشته باشد.
  • برای فضای داخلی و خانه، دمپایی ممکن است برای انگشتان چکشی و مفاصل برجسته‌ی پا راحت‌تر باشند، اما اطمینان حاصل کنید که کف این دمپایی‌ها، تکیه‌گاه خوب و کافی را داشته باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها سر نمی‌خورند و پا در آن‌ها لغزش ندارد. همیشه وقتی بیرون از منزل هستید، کفش بپوشید تا اطمینان داشته باشید که از پای شما به درستی پشتیبانی می‌شود. عواملی که هنگام خرید کفش باید در نظر بگیرند
  • اگر پاهایتان در طول سال‌ها پهن‌تر شده‌اند یا به دلیل آرتروز تغییر فرم داده‌اند ، آن‌ها را اندازه‌گیری کنید. ممکن است پاهای شما هنگام ایستادن تغییر شکل دهند ، بنابراین هنگام ایستادن آن‌ها را اندازه بگیرید.در بسیاری از فروشگاه‌ها افراد با تجربه‌ای هستند که می‌توانند در یافتن کفشی متناسب به شما کمک کنند.
  • کفش را با توجه به اینکه پایتان در آن چه احساسی دارد قضاوت کنید و نه فقط به سایز نوشته شده روی آن. سایز کفش‌ها در بین مارک‌ها و سبک‌های مختلف کفش متفاوت است. به حواستان باشد که کفش چگونه در اطراف انگشتان پا، زیر پا و پشت پاشنه پا قرار می‌گیرد.
  • همیشه کفش‌هایی بخرید که برای پایی بزرگ‌ترتان متناسب باشد. در بسیاری از افراد سایز یکی از پاها بزرگ‌تر از دیگری است. در کفش دیگر می‌توان از کفی استفاده کرد. باید حداقل یک سانتی فضا در قسمت جلوی بزرگ‌ترین انگشت پا وجود داشته باشد.
  • کفش‌ها را با نوع جوراب یا جوراب ساق بلند که معمولاً می‌پوشید یا هر کفی یا ارتزی را که معمولاً از آن‌ها استفاده می‌کنید امتحان کنید. برخی کفی‌ها ممکن است به عمق اضافی ، به خصوص در ناحیه انگشتان پا احتیاج داشته باشند.
  • در صورت امکان کفش‌هایی را انتخاب کنید که دارای رویی و پوشش داخلی چرمی باشند. این کفش‌ها نسبت به کفش‌هایی که پوشش داخلی‌شان از مواد مصنوعی است، تنفس بیشتر را برای پاها فراهم می‌کنند و به جلوگیری از رطوبت و عفونت‌های قارچی کمک می‌کنند.

کفی‌ها

کفی ها

به دلایل مختلف ممکن است نیاز داشته باشید که از کفی‌های طبی در کفش خود استفاده کنید. یک کفی یا ارتز می‌تواند در حمایت از قوس کف پای شما کمک کند. اگر در مفاصل واقع در وسط پایتان (مفصل تارسال میانی)، آرتروز دارید، یک کفی سفت و سخت ممکن است به این مشکل کمک کند. اگر یک پا بزرگ‌تر از پای دیگر باشد، یک کفی می‌تواند کمک کند تا کفش پای کوچک‌ترتان را در کفش متناسب کنید.

  • کفی‌ها معمولاً نیمی از اندازه کفش را به خود اختصاص می‌دهند ، بنابراین وقتی به سراغ خرید یک کفی می‌روید، بزرگ‌ترین کفش‌های خود را همراه داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است شما نیاز به خرید یک کفش بزرگ‌تر برای فضای بیشتری برای کفی‌هایتان داشته باشید، اگرچه همیشه این‌گونه نیست. هنگام خرید کفش جدید، کفی‌های خود را همراه داشته باشید.
  • اگر نیاز به پوشیدن کفی طبی تجویز شده دارید، در ابتدای کار، سعی نکنید کفی جدید را در تمام روز بپوشید. ابتدا آن را برای مدت کوتاهی بپوشید و به تدریج تا دوره‌های طولانی‌تر به آن عادت کنید. از آن‌ها برای فعالیت‌های سنگین یا ورزش استفاده نکنید.
  • برای پوشیدن کفش‌هایی در داخل خانه، یا یک جفت کفی مخصوص برای کفش خانگی خود تهیه کنید یا به یاد داشته باشید که کفی‌ها را از کفش بیرونی‌تان وارد کفش خانگی‌تان کنید. اگر در خانه از این کفی‌ها استفاده نکنید، پاهای شما به حالت قدیمی خود برمی‌گردند و اگر به پوشیدن کفی خود ادامه ندهید هرگز راحت نخواهید بود.

درمان درد رگ روی پا به علت واریس 

خبر خوب این است که در سال‌های اخیر درمان واریس پیشرفت‌های بسیاری کرده است. در گذشته پزشکان از روش‌های روش‌های سلب ورید که اغلب به زمان ریکاوری طولانی نیاز داشتند، استفاده می‌کردند. اما امروزه بیماران از تکنیک‌های کم تهاجمی مانند اسکلروتراپی، فرسایش رادیواکتیو یا لیزر فرسایشی بهره می‌برند که همه این موارد می‌تواند بسیار مؤثر باشد و باعث می‌شوند تا درد و ناراحتی به حداقل برسد.

اگر رگ‌های واریسی در پاهای خود دارید، یا فکر می‌کنید ممکن است در معرض خطر آن قرار داشته باشید، حتماً به یک متخصص عروق مراجعه کنید. این متخصصان می‌توانند وضعیت شما را تشخیص دهند و به تعیین درمانی مناسب برای شما کمک کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی اغلب یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمان علائم درد کف پا است. کشش ملایم پا اغلب به کاهش ناراحتی موجود در پاها به دلیل اختلالات فوق‌الذکر کمک می‌کند. گاهی اوقات در صورت ابتلا به فاشیت پلانتار، یک بریس در شب پوشیده می‌شود تا پا را در حالت کشیده نگه دارد. اگر درد پا دارید، فیزیوتراپیست می‌تواند راهکارهایی را برای کمک به درمان درد شما و بهبود عملکرد پا ارائه دهد. ماساژ با بطری یخ ممکن است برای کنترل درد و التهاب انجام شود. متخصص فیزیوتراپی شما ممکن است شما را مجبور به انجام کشش کف پا بر روی دیوار کند. این کار فاسیای پلانتار را در کف پای شما کشیده می‌کند. همچنین ممکن است روش‌هایی مانند اولتراسوندتراپی، شاک ویو و الکتروتراپی، درمان دستی یا ماساژ را برای کاهش احساس درد روی پاهایتان توصیه کند.

تمریناتی برای کنترل درد روی پا 

تمریناتی که در اینجا پیشنهاد شده است را امتحان کنید تا در کاهش درد روی پا و جلوگیری از صدمات بعدی کمک کنید. درد شما باید طی 2 هفته کاهش یابد و باید طی یک دوره 4-6 هفته‌ای بهبود یابد.

کشش فاسیا پلانتار در حالت نشسته 

کشش فاسیا پلانتار در حالت نشسته

روی یک صندلی بنشینید و یک پا را روی زانوی پای دیگر خود قرار دهید. قسمت پایین یا به اصطلاح بیخ انگشتان خود را بگیرید و آن‌ها را به سمت بدن خود بکشید تا احساس کشش ملایمی کنید. به مدت 15 تا 20 ثانیه این حالت را نگه دارید. این حرکت را 3 بار تکرار کنید

 کشش فاسیای کف پا

کشش فاسیای کف پا

روی یک صندلی بنشینید و قوس کف پای خود را روی یک جسم گرد (مثلاً یک قوطی کنسرو لوبیا یا بطری نوشابه) قرار دهید. برای چند دقیقه، قوس کف پایتان را از همه جهت بچرخانید. این تمرین را هر روز و حداقل دو بار تکرار کنید.

شنا روی دیوار 

شنا روی دیوار

رو به روی یک دیوار بایستید، هر دو دست را بر روی دیوار هم سطح با شانه‌ها قرار داده و یک پا را جلوی دیگری قرار دهید. پای جلو باید تقریباً 30 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد. در حالی که زانوی جلویی را خم می‌کنید و زانوی پشتی صاف است، زانوی جلویی‌تان را به سمت دیواره خم کنید تا پشت ساق پای عقبی شما احساس سفتی کند.. استراحت کنید و سپس 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

  1. b) دوباره آن را تکرار کنید ، اما پای عقب را کمی به جلو بکشید تا زانوی پشت کمی خم شود. مجدداً 10 بار تکرار کنید.

برداشتن حوله با کف پا 

برداشتن حوله با کف پا

روی زمین بنشینید و یک حوله در جلوی پای خود بگذارید. پاشنه پا را روی زمین نگه دارید و حتماً حوله را با انگشت پا بگیرید و آن را د حالیکه بین انگشتان پا است  بلند کنید. این حرکت را 10 یا 20  بار تکرار کنید. وقتی این کار را یاد گرفتید ، یک وزن کوچکی را که می‌تواند یک قوطی کنسرو لوبیا نیز باشد، را به حوله اضافه کنید.

کشش تاندون آشیل و فاسیای کف پا 

کشش تاندون آشیل و فاسیای کف پا

یک حوله را در اطراف توپی پای خود (برجستگی زیر انگشتان پا) حلقه بزنید و انگشتان پا را به سمت بدن خود بکشید و زانوی خود را صاف نگه دارید. 30 ثانیه نگه دارید.  این حرکت را 3 بار در هر پا تکرار کنید.

روش‌های پیشگیری از درد روی پا در خانه


  • از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید
  • پاهای خود را در بازه‌های زمانی مشخصی بلند کنید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • وزن ایدئال بدنتان را حفظ کنید
  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید – کفش‌های تخت باعث تقویت ماهیچه‌های پشت ساق پای شما شده و به بهبود جریان خون کمک می‌کنند
  • غذاهای کم نمک مصرف کنید و رژیم غذایی‌تان سرشار از فیبر غذایی باشد که می‌توان از غلات کامل دریافت کنید. غذاهای سرشار از بیوفلاوانوئیدها را برنامه غذایی خود شامل کنید، مانند بلوبری، تمشک، اسفناج، سیر و پیاز. ثابت شده است که این مواد غذایی رگ‌ها را سالم نگه می‌دارند.
  • جوراب‌های فشرده سازی را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم طبی تهیه و استفاده کنید. جوراب ساق بلند فشرده سازی، به طور مداوم پاهای شما را فشرده می‌کند، و به رگ‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا خون به صورتی مؤثرتر حرکت کند.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ