درد استخوان دست

فهرست مطالب

درد دست (دست درد ) می تواند یک نشانه باشد و شامل درد به صورت شدید و خفیف است.این درد می تواند در یک و یا در هردو دست یا در یک ناحیه و یا در همه  دست اتفاق بیفتد.درد دست ممکن است با سوزش ، درد،ضربان و یا شکاف در روی دست همراه باشد.این درد می تواند در بازو،مچ یا انگشتان هم ایجاد شود.

علت و دلایل

  • ضربه و کشیده شدن دست

1- ایجاد آسیب دیدگی درهرناحیه ازدست مانند تاندون،لیگامنت،ماهیچه ،استخوان،پوست ،عصب یارگ های خونی می تواندباعث درد آرنج دست راست یا چپ شود .یکی ازعلائم رایج آسیب دیدگی دست بروز درد دست است این آسیب دیدگی ها شامل کوبیدگی یا له شدن دست،جراحت وزخم،شکستگی یا آسیب دیدگی هایی که ممکن است برای بدن ایجاد شود است.

2- حرکات مکرر دست یا استفاده بیش ازحد ازاین مفصل می تواند باعث آسیب دیدگی شود اینگونه فعالیت ها مانند تایپ کردن و نوشتن های مکرر،ورزش هندبال،خیاطی کردن،میتواند باعث ایجاد سندروم تونل کارپال،تاندونیست ،بیماری دی کوئروین De Quervain یابیماری گرفتگی عضلات شود.

3- تاندونیست شدن باعث التهاب و تورم تاندون و پوشش تاندون میشود

4- جراحی دست هم می تواندباعث ایجاد درد دست  بعد ازجراحی شود ویا زمانیکه آسیب های غیرعمدی به دست وارد میشود می واند باعث ایجاد درد در مفصل دست شود.

  • آسیب دیدگی های عصب های بدن

سندروم تونل کارپال می تواند باعث ایجاد درد دست شود این سندروم براثر بیماری های دیگری مانند دیابت،چاقی ،روماتیسم ناشی ازآرتروز،کم کاری غده تیروئید و بارداری هم اتفاق می افتد.علائم سندروم کارپال تونل زمانی رخ میدهد که  عصب میانی کارپال تونل درمچ دست فشرده شود.

5- اسپوندیلوز ( آرتروز )ناحیه گردن که باعث آسیب دیدگی عصب میشود

6- نوروپاتی محیطی(اختلال درکارکرداعصاب محیطی بدن)

  • مشکلات مفصل

1- روماتیسم ناشی از آرتروز

2- آرتروز استخوان

3- آرتروز عفونی

  • عفونت

1- بافت های چربی زیرپوست باعث ایجاد عفونت میشود

2- Paronychiaپارونیشیا یابیماری عفونی پوست که دراطراف ناخن ها ایجادمیشود

3- جراحاتی مانندگازگرفتگی یانیش حشرات

4- عفونت های گوشت های اطراف نوک انگشتان

  • علل دیگر

1- کیست گانگلیون عصبی

2- تومور

3- انقباض های دوپویترن Dupuytren یا گرفتگی های غیرطبیعی کف پا وبافت های زیرپوستی کف دست

4- حمله های قلبی که باعث درد ناحیه ساعد ودست میشود

5- عارضه ری نود:سرماخوردگی های شدید واسترس های روانی میتواند باعث ایجاد این عارضه درافراد خاصی شود وباعث انقباض وگرفتگی رگ های خونی انگشتان دست وپا میشود ودرنهایت باعث ایجاد رنگ پریدگی،سوزس ،بی حسی و درد دست میشود.

6- بیماری برگر Buerger

علل درد ساعد  و ساق دست

  • آسیب دیدگی

آسیب دیدگی ساعد دست یکی از راجترین دلایل بروز درد شدید استخوان ساعد است .آسیب دیدگی بافت های نرم باعث جداشدن پوست وایجاد چربی در زیر پوست ،سطح پوست وعمق ماهیچه ها ی ساعد واندام های بالایی بدن مانند ساعد،دست و انگشتان میشود به دلیل اینکه این اندام ها یکی از فعال ترین ماهیچه ها دربدن هستند می توانند مستعد هرگونه آسیب دیدگی بر اثر ضربه و استفاده بیش ازحد از این مفصل باشند.

  • استفاده بیش ازحد ازمفصل و کشیده شدن مفصل

استفاده بیش ازحد ازساعد وکشیده شدن این ناحیه باعث ایجاد درد دست میشود این کشیدگی دراستخوان،ماهیچه ،تاندون ولیگامنت های مفصل رخ میدهد.

  • آرتروز

اگرچه انواع مختلفی ازآرتروز وجود دارد که می تواند بر روی مفصل های بدن تاثیرگذار باشد اما آرتروز استخوانی یکی ازبیماری هایی است که می تواند بر روی درد ساعد بسیار تاثیرگذار باشد.در این نوع آرتروز غضروف های متصل به استخوان باگذشت زمان و با افزایش سن به تدریج از بین می روند با از بین رفتن غضروف ها استخوان ها بر روی یکدگیرکشیده می شوند و دچار آسیب دیدگی می شوند.

  • مشکلات عصب های بدن

نوروپاتی یا اختلالات عصب های بدن میتواند باعث درد  استخوان ساعد  دست حتی اگر هیچ گونه آسیب دیدگی یابیماری درساختارهای دیگرساعد رخ نداده باشد شود .

  • مشکلات رگ های خونی

اگرچه مشکلات رگ های خونی بسیار کمتراز مشکلات دیگری که دربالا گفته شد میتواندباعث بروز درد ساعد شود اما این مشکل هم باید به عنوان یکی ازعلت های درد ساعد در نظر گرفته شود.

 

راه های درمان

از بهترین راه ها و روش های درمان درد مچ دست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان اغلب اولین راه حلی است که پزشکان برای مدیریت دردهای مزمن انجام می دهند.هر بیمار نسبت به یک داروی خاصی واکنش نشان می دهد پس پزشکان به انواع مختلفی ازداروها با دوزهای مختلف نیاز دارند تابتوانند موثرترین آن ا را برای هربیمار انتخاب کنند.درمان بیمار براساس نوع وشدت درد و اینکه چگونه درد بیمار بوسیله این درمان کاهش یافته است انجام می شود.

داروهای مسکن می توانند به صورت خوراکی، rectallyشیاف رکتال، transdermally،یا به صورت تزریق(درون رگی،زیرپوستی،عضلانی) انجام شود.همه موارد فوق را دریافت های وابسته به تمام بدن می گویند زیرا این داروها درهمه سیستم گردش بدن تقسیم میشود.

درمرحله اول باید داروهای خوراکی مانند آسپیرین،پاراستامول،یا داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مصرف شود.تعدادی ازاین داروها می تواند بدون تجویز پزشک مصرف شود.اگر این داروها در کنترل درد موثر نباشند پزشک داروی  opioids را توصیه میکند opioids یا جایگزین داروهای قبلی میشود یا همراه با آن داروها مصرف میشود.

Opioids ضعیف مانند کدوئین معمولا به صورت خوراکی مانند قرص تجویزمیشود. Opioidsقویترمانند مورفین یافنتانیل هم می توانند به صورت خوراکی مصرف شونداما دربعضی از مواقع از راه پوست به بدن منتقل می شود(فقط فنتانیل) این داروها به صورت شیاف و از طریق سیستم خای خروجی  بدن می تواند استفاده شود.

پزشک ممکن است داروها دیگر را همراه با داروها ی مسکن برای شما تجویزکند.این داروها شامل استروئید های ضدالتهاب،ضددرد و سرکوب کننده است.این داروها ممکن است  درمان مناسبی برای  انواع خاصی از دردها ویا برای درمان درد با دلائل خاص مناسب باشد.پزشک مصرف استروئید را برای کاهش التهابات برای شما تجویزمیکند.به عنوان مثال

  • تزریق

زمانیکه اولین مرحله درمان یعنی مصرف داروها برای کاهش درد مچ دست موثرنباشد پزشک  تزریق را به بیمار توصیه میکند این تزریق شامل مسکن با تاثیرات بلندمدت واستروئید که می تواند باعث کاهش درد برای هفته ها وماه ها باشد است.این تزریقات میتواند تکرارشود اما فقط برای مدت محدودی باید تکرارشود زیرا تزریق مکرر این ماده می تواند باعث ایجاد اثرات جانبی مانند رنگ پریدگی وضعف تاندون ها ولیگامنت ها وعفونت شود.

  • حفظ و نگهداری مفصل با کاربرد اسپلینت

تزریق معمولا باید همراه با کاربرداسپلینت برای مفصل تاثیرگذار استفاده شود اسپیلنت باعث حفاظت مفصل تاثیرگذار از هرگونه فشارناشی ازکار و فعالیت می شود اسپیلینت دریک دوره خاص وهنگام آسیب دیدگی مفصل استفاده میشود این اسپیلنت کوچک است و بیمار می تواند همراه با آن به کار و فعالیت خود بپردازد.استفاده طولانی مدت ازاسپلینت باعث نحیف وضعیف شدن ماهیچه میشود ماهیچه ها ناحیه ای است که میتواند به استحکام مفصل آسیب دیده کمک کند پس باید ازنحیف شدن وتحلیل رفتن ماهیچه جلوگیری کرد تابتوان آسیب دیدگی مفصل رابهبود بخشید.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک درمان فیزیکی برا ی مفاصل وماهیچه هااست.فعالیت وکنترل درد مواردی است که باید مورد توجه قرارگیرد زیرا این موارد میتواند باعث ایجادتغییراتی برای تحرک فرد وسطح کیفی زندگی او شود پس با انجام حرکات کنترل شده وتمریناتی که برای قسمت های دردناک بدن انجام میشود میتوان باعث بازگشت عملکرد به ماهیچه ها ومفاصل شد پزشک فیزیوتراپی میتواند باانجام موارد زیربه شما کمک کند

1- ارزیابی حرکت ،استقامت وتوانایی ها ی دیگر فیزیکی

2- ارزیابی فشارآسیب ها یا ناتوانی درفعالیت های فیزیکی

3- ارزیابی آمادگی های فیزیکی برای انجام کاروورزش

4- طراحی یک برنامه برای بازگشت حرکت بیماروکاهش درد

5- درمان های شخصی که براساس دانش علمی وهمراه باارزیابی شرایط ،شرایط محیطی وسبک زندگی برای درمان آسیب دیدگی وناتوانی بیمار انجام میشود.

پزشک فیزیوتراپ دراین درمان ها ممکن است نقش داشته باشدیا ممکن است فقط برروی درمان نظارت داشته باشد درمان هایی که پزشک فیزیوتراپ درانجام آن نقش ندارد شامل ماساژ،کاربرد پدهای گرم وسرد که برای کاهش درد تامدت زمان 2 یا 4 هفته بعدازآسیب دیدگی موثراست.

درمان هایی که پزشک فیزیوتراپ درانجام آنها نقش داردشامل تمرینات فیزیوتراپی ،تمریناتی که باعث اصلاح حالت راه رفتن وحالت بدن درموقیعت های متفاوت می شود و تاثیرآن تا12 هفته دربدن پایداراست درمان هایی که پزشک فیزیوتراپ آن را انجام می دهد میتواند باتوان بخشی و بازسازی ماهچه ها باعث کاهش درد دست شود و بیمار بتواند به صورت طبیعی مفصل خود راحرکت دهد همچنین پزشک می تواند بعد ازکم تحرکی که براثرآسیب دیدگی برای مفصل بوجود آمده دامنه حرکتی مفصل رابهبود بخشد وباعث حرکت مفصل شود. هرمفصل برای انجام یک دامنه حرکتی خاص طراحی شده که براساس نوع ساختارش محدودیت هایی برای آن مفصل ایجادمیشود.

تمریناتی که برای اصلاح دامنه حرکتی بیمار طراحی میشود حرکات آرام وسبکی هستند که باعث جلوگیری ودرمان سختی ماهیچه ها می شود.این تمرینات به صورتی نیستند که باعث ایجاد فشار و کشیده شدن مفصل شود.شماباید برای مطلع شدن ازچگونگی انجام حرکات برای بازگشت تحرک و جلوگیری ازایجاد آسیب دیدگی به مفصل ازپزشک یا پزشک فیزیوتراپ سوال کنید تابتوانید به نحوه مطلوبی این حرکات را انجام دهید.

  • استفاده ازدستگاه الکتریکی برای تحریک عصب

بااستفاده ازتحریک الکتریکی عصب میتوان باعث کاهش درد  درنواحی خاصی از بدن شد.یک نوع دستگاهی که دراین روش استفاده می شود دستگاه الکتریکی TENS  است که بوسیله آن عصب های بدن ازطریق پوست تحریک میشود این دستگاه ازالکترود برروی ناحیه ی دردناک بدن استفاده می کند الکترود در دستگاه tens  قرارمیگیرد این دستگاه بوسیله باتری کارمی کند و روی کمربند قرار میگیرد.

مقالات دیگر

حالت خوابیدن

حالت خوابیده و نیمه خوابیده این حالت  خوابیدن به صورت دمر، طاق باز و قرار گرفتن به پهلو می باشد. کمترین فشار روی ستون فقرات زمانی است که به پهلو

مطالعه »
مشاوره رایگان مشاوره تلفنی
× مشاوره در واتساپ